Nyhed
06. mar. 2013
Kinesisk propagandafilm flopper fælt
Den kinesiske krigshelt Lei Feng bliver mindet i en stor propagandafilm, men kineserne gider ikke se den. Foto | China Film Corporation Beijing

Kinesisk propagandafilm flopper fælt

Flere kinesiske biografer har aflyst forestillingerne til den stort anlagte Youthful Days, der under mandagens premiere blev svigtet af publikum.

Af Daniel Pilgaard

I mandags var det 50 år siden, at den tidligere kinesiske leder formand Mao Zedong indførte den officielle ”Lær af Lei Feng”-dag. Soldaten Lei Feng døde i 1962 og er siden blevet hyldet som en af Kinas store helte, der satte landet og kommunismens ideologi før sig selv.

50-års jubilæet bliver fejret over hele landet med blandt andet udstillinger og en stor planlagt film Youthful Days – også kaldet Young Lei Feng – som de kinesiske myndigheder har medfinansieret.

Myten om Lei Feng er dog mere fiktion end fakta, og det er den nye generation af biografgængere åbenbart opmærksom på. Modtagelsen er i hvert fald ikke gået efter det kommunistiske styres forventninger, skriver branchetidsskriftet The Hollywood Reporter.

”Ikke en eneste person købte billet, så vi var nødsaget til at aflyse gårsdagens forestillinger,” fortæller en anonym biografejer i millionbyen Nanjing til den lokale avis Yangtse Evening Post.

”Det er vi meget overrasket over, for normalt ville vi på den ene eller anden måde sælge nogle billetter til en film.”

Tomme sale i flere byer
Biograferne i byen Xi’an står i den samme situation, rapporterer The Hollywood Reporter. Og det er vel at mærke en by med over otte millioner indbyggere.

Ifølge det amerikanske tidsskrift har Kommunistpartiets medieorgan SARFT – Kinas statsadministration for radio, film og tv – ellers instrueret lokale partiledere i at arrangere gruppevisninger af filmen. Biograferne har også fået besked på at lave grundig markedsføring.

Men den indsats er Kinas yngre biografpublikum åbenbart ikke at falde for.

”Det kinesiske publikum har i længere tid lagt afstand til nutidens propagandafilm, mens de tidligere generationer enten var på bølgelængde med styrets synspunkter eller ikke havde andre valg,” vurderer The Hollywood Reporter.

Thatcher og McClane kommer
De kinesiske myndigheder tillod sidste år at hæve den årlige import af amerikanske mainstreamfilm fra tyve til 34 film. Det kan være en medvirkende årsag til propagandafilmens flop.

”Vi har stadig Youthful Days på plakaten, men ikke efter den 7. marts, hvor flere nye film kommer op,” sagde en lokal biografejer fra Nanjing til den kinesiske nyhedsside Sina.com, som dog efterfølgende har fjernet citatet fra artiklen.

7. marts er der premiere på The Iron Lady med Oscar-vinderen Meryl Streep, der spiller den tidligere engelske premierminister, Margaret Thatcher. Og om kort tid indtager Bruce Willis de kinesiske biografer som John McClane i A Good Day to Die Hard.

Utvivlsomt en svær kamel at sluge for Kinas kommunistparti, hvis befolkningen foretrækker kapitalistiske 80’er-ikoner fra Vesten frem for den nationale kommunistlegende.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten