Filmuniversitetet
03. nov. 2017
Kærlighedens ideal
Joan Fontaine ser længselsfuldt på Louis Jordan, der er genstand for hendes store kærlighed i Max Ophüls klassiker, Brev fra en ukendt kvinde. Foto | Bert Anderson

Filmuniversitetet: Kærlighedens ideal

Kameraet bevæger sig i takt med kærlighedens forviklinger i Max Ophüls mesterværk Brev fra en ukendt kvinde, som Ekkos Peter Skovfoged Laursen præsenterer i Cinemateket.

Af Peter Skovfoged Laursen

”Denne optagelse er tilegnet Max Ophüls, som døde i dag.”

Det var med de ord, Stanley Kubrick sluttede dagens optagelser til Ærens vej den 26. marts 1957. 

Max Ophüls var en af filmmediets store romantikere, og det kan måske undre nogen, at den alt andet end romantiske Kubrick skulle give ham denne afskedssalut.

Men for Kubrick var Ophüls en Gud, hvis kamerabevægelser besad en særlig magi, som kunne overskride de fysiske love, eller som Kubricks selv udtalte ”hans kamera kunne gå gennem vægge”.

Særlig filmisk magi
Brev fra en ukendt kvinde fra 1948 er den bedste af Ophüls fire amerikanske film. 

Ligesom mange andre tysk-jødiske filmkunstnere søgte han under Anden Verdenskrig ly i Hollywood, men han kom aldrig rigtigt til at forstå Hollywood-maskineriet, som spiste ham af med dårlige, melodramatiske historier. 

Men med Brev fra en ukendt kvinde baseret på en novelle af Stefan Zweig opnåede han igen sin særlige filmiske magi.

Joan Fontaine spiller den unge kvinde Lisa, som nærer en altopslugende, ugengældt kærlighed til den charmerende og udsvævende pianist Stefan. Først ænser han hende ikke, og da hendes romantiske drøm for en enkelt nat går i opfyldelse, fortaber den sig hurtigt hos ham i glemslens mørke.

Koreograferet vals
Det er en historie, som kunne være hentet ud af en slibrig kvinderoman, men Ophüls giver den en sjælden tvetydighed. Filmen er fuldstændigt hengiven til Lisas romantiske fantasi, men samtidig beskriver den, hvordan hendes idealisering af Stefan er en forbandelse, som ikke blot ødelægger hendes eget liv, men også mennesker omkring hende.

Det er en film om kløften mellem kærlighedens ideal og dens realiteter, og om to mennesker, der uigenkaldeligt er fanget i deres egen fantasis uvirkelighed. 

Historien foregår i Wien ved århundredeskiftet, og hvis der var nogen, som kendte til det romantiske Wien, så var det Ophüls. Ikke nødvendigvis det historisk korrekte Wien, men det romantiske Wien som tilstand, følelse og stemning.

Kameraet bevæger sig som i en udsøgt koreograferet vals gennem korridorer, sneklædte gader og ind i en togvogns illusoriske virkelighed. Hver en kamerabevægelse er nysgerrigt søgende, men samtidig fortryllende forudbestemt. Ligesom Lisa og Stefans liv synes kameraet at være styret af skæbnen.

Hvis der er en instruktør i filmhistorien, som har formået at få kameraet til at bevæge sig i takt med kærlighedens forviklinger, er det Max Ophüls.

Filmuniversitetet

Hver måned præsenterer Cinemateket og Ekko et filmhistorisk værk.

Værkerne bliver på skift præsenteret af Ekkos medredaktør Peter Schepelern og cand.mag. Peter Skovfoged Laursen.

Brev fra en ukendt kvinde vises lørdag den 25. november 2017, kl. 16 i Cinemateket.

Ekkos abonnenter tilbydes medlemspris.

Bestil billet.

Trailer: Brev fra en ukendt kvinde

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten