Anbefaling
22. apr. 2014
Junk Love
Peter Plaugborg spiller astronauten Edwin, der bliver ramt af en metorit og må kæmpe for livet og kærligheden i Junk Love.  Foto | Mikkel Jersin Nissen

Månedens film: Junk Love

Nikolaj Feifer har skabt en skandinavisk ur-udgave af Gravity på et budget mindre end Sandra Bullocks lycra-undertøj. Den viser en ny retning for dansk film, mener filmkonsulent Rasmus Horskjær.

Af Rasmus Horskjær

2013 blev året for rumfilmens tilbagekomst på det store lærred. Med Alfonso Cuaróns state of the art-astronaut-drama Gravity oplevede publikum omsider universets uendelighed, som var de der selv.

Fortællingen var spartansk, grænsende til det banale. Og det var i sidste ende netop det, som gjorde Gravity til en smuk og gribende film. En enkel og universel beretning om menneskelig eksistens. Om ensomhed og samhørighed på kanten af intetheden. Kombineret med den vildeste 3D-rutsjebanetur i mands minde. Bingo!

To år tidligere. Uendelig langt væk fra Hollywood, nærmere bestemt på Den Danske Filmskole, baksede instruktørelev Nikolaj Feifer med at gøre sin afgangsfilm Junk Love færdig. En do it yourself-rumfilm skabt på et budget mindre end Sandra Bullocks lycra-undertøj.

Det kunne være endt som en kitschet og lattervækkende affære. But not. I stedet skabte Nikolaj Feifer en skandinavisk ur-udgave af Gravity fyldt med stor skønhed og menneskelig autenticitet. Et melankolsk udsagn om individets lidenhed under det mægtige himmelhvælv.

Et sted i udkanten af atmosfæren svæver astronauten Edwin i sit rumfartøj SS Kronborg. På job for det private renovationsfirma Dansk Rumskrot A/S. Edwins mission er hverken glamourøs eller betydningsfuld. Tværtimod.

Han er i bund og grund chauffør i en højteknologisk skraldebil. Og i stedet for at indsamle tomme mælkekartoner og haveaffald indsamler Edwin rumindustriens fritsvævende efterladenskaber. Det kan være derangerede satellitter eller udtjente løfteraketter. Væk med det gamle, så nyt isenkram kan sættes i kredsløb om moder Jord.

Men ak. 

Murphys lov gælder også i det ydre rum, og snart torpederer en meteorit cockpittet på Edwins fartøj. Resultatet er fatalt, og inde i rumskibet nærmer iltprocenten sig det kritiske. Således er der, som ofte før, panik i verdensrummet.

Herfra skildres det delikate spil mellem astronaut og mission control. Og hurtigt står det klart, at Edwins jordiske arbejdsgiver er en kynisk satan.

Men kernen i Junk Love er det forliste kærlighedsforhold mellem Edwin og hans eks-kone, astrofysikeren Maria, der magtesløs ser til fra sit observatorium. De to har, forstår man, elsket hinanden, mistet kærligheden, for atter at finde den igen nu, hvor alting er for sent. Og det er netop her i kontrasten mellem det forgængelige og det evige, at Junk Love skiller sig ud ved at turde holde fast i sin poetiske enkelhed. Det er aldrig for sent.

Således har forfatteren Nikolaj Feifer givet instruktøren Nikolaj Feifer et stærkt udgangspunkt. Og han formår i allerhøjeste grad at udfolde sin egen vision.

Forudsætning nummer ét for at skabe en vellykket rumfilm er, at publikum anerkender, at filmen rent faktisk foregår i rummet. Ellers kan det hele ligesom været lige meget. Her klarer Junk Love skærene forbløffende godt. Særligt taget i betragtning, at filmen er en skoleproduktion.

De visuelle effekter og production design leder tankerne i retning af Alien (den første film) og slæbefartøjet Nostromo. Det her er verdensrummet som arbejdsplads, og filmens primære arena, cockpittet, er råt, spartansk og dunkelt. Det fungerer alt sammen på fortællingens præmisser, og Junk Love undgår behændigt at blive en nørdet sci-fi.

Grundlæggende fornemmer man, at det visuelle udtryk har samme klangbund som handlingen. Melankoli og længsel. Tempoet er roligt, og overgangene skaber en drømmende og fragmenteret atmosfære, hvor jordklode og verdensrum lige så langsomt smelter sammen. Under det hele ligger komponisten Jóhann Jóhannssons fine og sørgmodige musik.

Afslutningsvis vil jeg fremhæve valget af Peter Plaugborg som astronauten Edwin. Jeg er kæmpestor fan og mener, at Plaugborg formår at tilføre selv den tyndeste rolle en snert af smerte, vrede eller sårbarhed.

I dag, tre år efter sin premiere, holder Junk Love stadig og viser en ny retning for dansk film. One small step for man, but one giant leap for mankind.

Nikolaj Feifer

Født 1981 i Aarhus.

Kom ind på Den Danske Filmskole i 2007.

Lavede i 2011 afgangsfilmen Junk Love, der kan ses på All Time Shortlist.

Skabte i 2013 en pilot til en tv-serie, First Movers, på talentstøtteordningen New Danish Screen.

Udvikler på en tv-serie til DR2.

Rasmus Horskjær

Født 1971 i Vallensbæk.

Uddannet journalist.

Ansat i 2010 som børne- og ungdomsfilmkonsulent på Det Danske Filminstitut.

Tidligere ansat i DR, hvor han har været manuskriptforfatter og instruktør på satireprogrammerne Banjos Likørstue og Rockerklubben Svinene.

Relevante artikler

Interview
14. juni 2011
Med Feifer i rummet

Med Feifer i rummet

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten