Nyhed
22. nov. 2018
Journal 64 tjener historisk mange penge
Assad (Fares Fares) og Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas) kan roligt læne sig tilbage i stolen og være tilfredse med det svimlende billetsalg, som fjerde film om dem er nået op på. Foto | Henrik Ohsten

Journal 64 tjener historisk mange penge

Fjerde film i Afdeling Q-serien har efter halvanden måned i biografen slået Danmarksrekord som den mest indtjenende danske film nogensinde.

Af Nicki Bruun

For halvanden måned siden kunne vi skrive, at Journal 64 havde sat Danmarksrekord for den bedste åbning af en dansk film i biograferne nogensinde.

215.000 mennesker strømmede ind til filmen i åbningsweekenden, og det er de blevet ved med.

Nu kan hovedrolleindehaver Nikolaj Lie Kaas, instruktør Christoffer Boe og alle andre tilknyttet filmen glæde sig over en ny og endnu mere spektakulær rekord.

Den fjerde film i Afdeling Q-serien om Carl Mørck har med en biografindtjening på foreløbigt 72,6 million kroner slået rekord som den mest indtjenende danske film nogensinde, skriver producenten Zentropa og distributøren Nordisk Film i en pressemeddelelse.

”Det er en vidunderlig rekord. Vi ville gerne slutte af på toppen, og så er det dejligt, at publikum har taget så overvældende godt imod filmen og nu har sikret den en plads i dansk filmhistorie,” udtaler producer Louise Vesth i den forbindelse.

Hovedkvinden i Zentropa, der også har lavet eksempelvis Klovn – The Movie, står nu bag de fem mest indtjenende danske biograffilm nogensinde, men hylder folkene omkring sig.

”Vi er heldige, at vi i Danmark har manuskriptforfattere, instruktører og skuespillere, som er så talentfulde, at de kan præstere på det her niveau. Hurra for dansk film.”

Langt til toppen
Går man ned i tallene er der dog et par tilføjelser til den flotte rekord.

For eksempel har Journal 64 endnu ikke overhalet Mænd der hader kvinder på indtjeningslisten, hvor Millennium-filmatiseringen tegner sig for 88,1 million kroner.

Det er ganske vist først og fremmest en svensk film, men med dansk støtte og Niels Arden Oplev i instruktørstolen samt Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg som manuskriptforfattere, er der ikke langt til at være en dansk produktion. Den solgte i øvrigt 959.369 billetter i danske biografer.

Det er også værd at bemærke, at Journal 64 med i skrivende stund 730.384 solgte billetter har overhalet forgængerne Flaskepost fra P og Kvinden i buret på det parameter. Men film nummer to i rækken – Fasandræberne fra 2014 – kom op på 753.826, så der er stadig et lille stykke endnu derop.

Til gengæld har Journal 64 så allerede indtjent fire millioner kroner mere end Fasandræberne.

Der er langt til toppen, hvis man tæller udenlandske film med. Verdens mest indbringende film – James Camerons Avatar fra 2009 – indbragte 129 millioner kroner i danske biografer.

Hvorom alting er lever håbet for også at slå rekorden i billetsalg og tjene endnu flere penge stadig i bedste velgående. Journal 64 kommer nemlig til at gå i danske biografer i hvert fald indtil januar 2019.

Trailer: Journal 64

Relevante artikler

Nyhed
08. okt. 2018
Journal 64 sætter danmarksrekord

Journal 64 sætter danmarksrekord

Biografanmeldelse
02. okt. 2018
Journal 64

Journal 64

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten