Nyhed
22. mar. 2012
Jørgen Leth-hyldest i støbeskeen
Forårsdag i helvede Foto | Uoplyst

Jørgen Leth-hyldest i støbeskeen

Et crowdfunding-projekt forsøger at skaffe penge til en film om Paris-Roubaix og Jørgen Leth, der skal filmes af den legendariske dokumentarist Albert Maysles.

Af Jesper Bo Petersen

I 1976 lavede Jørgen Leth sin store cykeldokumentar En forårsdag i helvede. Filmen dokumenterer ikke bare Paris-Roubaix-løbet. Den beretter også dramaet på de glatte, mudrede nordfranske brosten — bedre kendt som L’Enfer du Nord, Helvedet i nord — som et heltekvad.

Filmen har inspireret film- og cykel-entusiaster verden over, ikke mindst Brendt Barbur, som er manden bag den verdensomspændende Bicycle Film Festival, der i 2010 gæstede København.

Barbur er også filminstruktør, og via crowdfunding samler han lige nu ind til en film om forårsklassikeren med Jørgen Leth i hovedrollen. Og man skal være hurtig, for insamlingen slutter i morgen fredag.

Rettesnor for sportsjournalister
The Commentator vil følge Jørgen Leth før, under og efter løbet. Gennem den intense stemning blandt fans og ryttere er det instruktørens plan at tegne et portræt af den danske cykel-krønikør.

”En forårsdag i helvede forandrede ikke bare måden, sportsdokumentarer blev filmet på, men selve måden man dækker sportsbegivenheder,” skriver Barbur på sin crowdfunding-side, hvor Leth og bagmændene i en video fortæller om filmen.

”Leth lavede dybest set en rettesnor for, hvordan man dækker sport, som lever videre den dag i dag. Vi lader os inspirere af Leths arbejde og håber at lære meget mere om det altopslidende Paris-Roubaix.”

Alle på filmholdet har en særlig relation til Leth, som de enten har arbejdet sammen med eller er beundrer af. Og det er ikke hvem som helst.

Surferfotograf og støjpop
Filmens hovedfotograf er ingen ringere end 85-årige Albert Maysles, der ligesom Jørgen Leth er et af de helt store navne i dokumentarfilmens historie.

Sammen med sin bror David var Albert Maysles i 1960’erne en af hovedskikkelserne i den amerikanske Direct Cinema-bevægelse, der indførte det håndholdte, fluen-på-væggen-kamera i amerikansk dokumentarfilm.

Brødrene vakte blandt andet opsigt med den kontroversielle Rolling Stones-koncertfilm Gimme Shelter, hvor en Hells Angels-rocker knivdræber en fan.

Blandt de yngre kræfter på holdet bag The Commentator finder man en af de mest anerkendte inden for surfing-dokumentaren, Patrick Trefz, og på lydsiden vil det amerikanske indierockband Blonde Redhead lægge drømmende støjpop til dramaet på landevejen.

I skrivende stund har 247 personer doneret tilsammen 18.136 dollars til filmen. Indsamlingen stopper i morgen klokken 13.10, hvor Barbur skal have indsamlet 27.000 dollars, hvis projektet skal lykkes.

Relevante artikler

Nyhed
07. feb. 2012
Ekko rykker til Ebeltoft

Ekko rykker til Ebeltoft

Tema
10. mar. 2008
Nypuritanisme
Størst af alt er sanseligheden

Størst af alt er sanseligheden

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten