Nyhed
17. aug. 2023
Jon Stephensen er færdig i Moderaterne

Det er blevet Jon Stephensens skæbne, at dele af den kulturbranche, som han ville kæmpe for i Folketinget, ikke ønskede at have noget med ham at gøre.  

Foto | uoplyst

Jon Stephensen er færdig i Moderaterne

Moderaterne ønsker ikke Jon Stephensen tilbage, så overleveren i det danske kulturliv fortsætter i Folketinget som løsgænger.

Af Claus Christensen

Det ligner en vanskelig opgave – selv med ni liv.

Sådan skrev vi i april, da overleveren i det danske kulturliv, Jon Stephensen, bekendtgjorde, at han havde tænkt sig at vende tilbage efter en ufrivillig orlov.

Han var som kulturordfører udset til at være kulturminister Jakob Engel-Schmidts højre hånd som medlem af Moderaterne og med en indgående viden om og erfaring fra kulturlivet i en menneskealder.

Men en række møgsager og dårlig omtale i medierne pressede Moderaternes formand, Lars Løkke Rasmussen, til at bede Stephensen om at tage en tænkepause.

”Vi sætter vores forhold på pause, hvis man kan bruge det udtryk. I andre af livets sammenhænge ville man sige, at vi tager en separation,” sagde partiformanden i en video.

Men ni liv viste sig ikke at være nok for Jon Stephensen. Han skriver til Ritzau, at han har besluttet at melde sig ud af Moderaterne og fortsætter som løsgænger.

Heller ikke udmeldingen har været helt frivillig. Gruppeformand Henrik Frandsen siger til Ritzau, at partiet på et møde tirsdag vurderede, at Stephensen ikke kunne vende tilbage.

Det er alvorligt for regeringen, fordi man nu kun har 88 mandater og kun med de tre nordatlantiske mandater sniger sig op over de 90 mandater, der kræves for at være en flertalsregering.

Misbrug af magt
63-årige Jon Stephensen har bestridt adskillige fremtrædende stillinger i kulturlivet.

Han stod i 1998 bag den vellykkede pr-kampagne for Thomas Vinterbergs mesterværk Festen, og han har været chef for både Østre Gasværk Teater og Aveny-T.

Han er anerkendt for sin faglige dygtighed, men der klæber også en række skandalesager til ham.

Misbrug af midler til egen vinding, grænseoverskridende opførsel og dokumentfalsk er nogle af de beskyldninger, der i tidens løb er blevet rettet imod ham.

Det fik over tusinde personer fra kulturlivet til at underskrive et brev til Lars Løkke Rasmussen, hvor de udtrykte deres bekymring for, at han ikke ville være i stand til at forvalte en magtposition som kulturordfører for et regeringsparti, der har kulturministerposten.

Blandt underskriverne var skuespillere som Emma Sehested Høeg, Ditte Hansen og Vic Carmen Sonne, der pryder forsiden af det aktuelle Ekko, samt instruktørerne Jonas Risvig og Andrias Høgenni, som begge har vundet Ekko Shortlist Awards.

Underskriftsindsamlingen viste, at den varmeste fortaler for kulturen på tinge i virkeligheden var uønsket af dem, han kæmpede for bedre forhold til. Og da der dukkede en frisk sag op, hvor han havde sendt upassende, flirtende beskeder til et nittenårigt partimedlem, havde han ikke flere liv.

Fremover må han nok belave sig på at være kulturens dead man walking i Christiansborgs korridorer.

Relevante artikler

Portræt
06. mar. 2023
Kulturens mand i frit fald

Kulturens mand i frit fald

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten