Nyhed
15. dec. 2016
Jóhannsson diskvalificeret til Oscar
I Arrival spiller Amy Adams en sprogprofessor, som forsøger at kommunikere med aliens. Foto | Jan Thijs

Jóhannsson diskvalificeret til Oscar

Oscar-komitéen har besluttet, at Jóhann Jóhannssons musik til Arrival ikke er original nok til at blive Oscar-nomineret.

Af Lauge Hendriksen

Med en blanding af elektronisk og klassisk musik har islandske Jóhann Jóhannsson i løbet af de seneste år etableret sig som en af de store filmkomponister i Hollywood.

Mange havde forventet, at det var en formsag for Jóhann Jóhannsson at blive nomineret til en Oscar for tredje år i træk med musikken til Denis Villeneuves sci-fi-drama Arrival.

Det kommer dog ikke til at ske.

Ifølge branchebladet Variety lever Jóhannssons musik nemlig ikke op til Oscar-kravene og er derfor blevet diskvalificeret.

Arrival er ikke alene
Begrundelsen fra Oscar-akademiet er, at filmens soundtrack indeholder brug af for meget eksisterende musik. Derfor har akademiet besluttet, at de ikke kan tage Jóhannssons originale bidrag i betragtning.

En kilde udtaler til Variety, at den originale musik skal være mindst 86 procent af filmens samlede soundtrack for, at den kan blive nomineret. Og det er tilsyneladende ikke tilfældet med musikken til Arrival.

Jóhannsson gør blandt andet brug af Max Richters On the Nature of Daylight.

Vi har været i kontakt med Jóhannsson, men han føler ikke anledning til at kritisere Oscar-akademiet.

”At have været nomineret til en Oscar to gange i træk er en fantastisk ære, og det er jeg meget taknemlig for. Men arbejdet er det vigtigste for mig, og nu koncentrerer jeg mig om at skrive musik til Denis Villeneuve nye film, Blade Runner 2049,” siger Jóhann Jóhannsson.

Det er ikke kun Arrival, som er blevet diskvalificeret og må se langt efter den eftertragtede Oscar-statuette. Både Kenneth Lonergans Manchester by the Sea og Martin Scorseses Silence får heller ikke mulighed for at blive nomineret til årets bedste originale musik.

Oscar-forbandelsen
I 2015 vandt Jóhann Jóhannsson en Golden Globe for bedste originale musik for Teorien om alting, og mange anså ham for favorit til at hæve Oscar statuetten samme år. Prisen gik i stedet til Alexandre Desplat for musikken til The Grand Budapest Hotel.

Året efter var Jóhannsson igen nomineret til en Oscar. Denne gang for det intense og spændingsmættede score til Sicario. Det år var der dog ingen tvivl om, at Ennio Morricone efter 60 år som aktiv filmkomponist endelig skulle have en Oscar, nemlig for musikken til Quentin Tarantinos The Hateful Eight

Jóhann Jóhannsson kan nu håbe på at blive nomineret næste år, hvor han endnu en gang arbejder sammen med Denis Villeneuve på den længe ventede efterfølger til Blade Runner.

Jóhann Jóhannsson

Født 1969 i Reykjavik, Island.

Læste sprog og litteratur på universitetet.

Bestræber sig på at blande elektroniske og akustiske lyde sømløst i sin musik.

Har udgivet ni soloalbum siden debuten Englabörn i 2002.

Oscar-nomineret for musikken til Teorien om alting og Sicario.

Udvalgte spillefilm

Arrival
2016

I blodet
2016

Sicario
2015

Teorien om alting
2014

I’m Here
2014

Prisoners
2013

For Ellen
2012

Jóhann Jóhannsson: Om musikken til Arrival.

Relevante artikler

Anbefaling
22. apr. 2014
Junk Love

Månedens film: Junk Love

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten