Nyhed
19. feb. 2020
”Jeg vil bare gerne ud af den film”
Instruktør Emma Sullivan (to fra venstre) og den danske producer Mette Heide (yderst til højre) smiler på Sundance-festivalen i selskab med producer Roslyn Walker og klipper Joe Beshenkovsky. Netflix overvejer dog lige nu, hvad der skal ske med den kriseramte dokumentar. Foto | Ernesto Distefano

”Jeg vil bare gerne ud af den film”

Netflix sender forsonende signal i bitter strid om Peter Madsen-dokumentar, men Anja Olsen ønsker overhovedet ikke at optræde i filmen.

Af Claus Christensen

Anja Olsen har siden maj 2019 gentagne gange frabedt sig at være en del af dokumentaren Into the Deep, der handler om kredsen af mennesker omkring ubådsmorderen Peter Madsen.

Hun underskrev aldrig kontrakten, men det danske filmselskab Plus Pictures og advokat Tyge Trier har holdt på, at bordet fanger, fordi Anja Olsen – der er autist og stærkt traumatiseret – har stillet op til interview foran kameraet.

Så sent som på et møde i januar 2020 afviste Plus Pictures at anonymisere Anja Olsen i filmen – et kompromisforslag, som journalisten Mads Schack Damgaard, der varetager sagen for Anja, spontant fremsatte.

Efter at Anja Olsen og Mads Schack Damgaard i går gav et eksklusivt interview med Filmmagasinet Ekko om sagen, kom distributøren Netflix på banen og åbnede døren på klem.

”Netflix tager omsorgspligten meget alvorligt, og derfor håber vi at tale med Anja direkte og lytte til hendes bekymringer,” skrev streamingtjenestens danske pr-person, Christina Haugaard.

Hun tilføjede overraskende, at den version, som havde verdenspremiere på den amerikanske Sundance-festival i januar, kun er en foreløbig version.

”Arbejdet med filmen er stadig i gang,” udtalte hun, mens instruktøren Emma Sullivan og producenten Mette Heide fra Plus Pictures har været tavse, siden de tirsdag formiddag fik tilsendt Ekkos interview med henblik på en kommentar.

Forpasset kompromis
Mads Schack Damgaard har i dag været i telefonisk kontakt med en ledende person på Netflix, men han mener, at chancen for et kompromis er forpasset.

”Jeg er ikke ude i et aggressivt angreb, men Anja skal helt ud af filmen. Muligheden for at anonymisere hende er desværre røget. Det vil være absurd nu, hvor sagen har været ude i pressen, og hun er stået frem med navn,” siger Damgaard.

Han tilføjer, at Netflix har fortalt, at man vil diskutere sagen internt og vende tilbage med et svar i næste uge.

Anja Olsen håber, at det hele snart er ovre.

”Jeg er jo slidt. Min hjerne er rent fysisk slidt, og mit sind er slidt. Jeg vil bare gerne ud af den film, så jeg kan få et nyt, Peter Madsen-frit liv,” skriver hun til Ekko.

Ekko har kontaktet Netflix.

”Vi har desværre ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt,” skriver presseansvarlige Christina Haugaard.

Relevante artikler

Nyhed
13. feb. 2020
Gør medvirkende anonyme!

Mediejurist: Gør medvirkende anonyme!

Streaminganmeldelse
25. jan. 2020
Into the Deep

Into the Deep

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten