Cannes 2015
21. maj 2015
”Jeg er lidt af en kujon”
Den franske instruktør Jacques Audiard med sine to hovedrolleindehavere, der begge er srilankanske amatørskuespillere. Dheepan handler om turen fra et krigsplaget Sri Lanka til et Frankrig, der ikke er så fredeligt som forventet. Foto | Cyril Duchene

Jacques Audiard: ”Jeg er lidt af en kujon”

Den franske instruktør Jacques Audiard fortalte på dagens pressemøde, at han ikke har et politisk budskab med sin fængslende flygtningefilm Dheepan.

Af Nicki Bruun

Det hører til sjældenhederne i Cannes, at instruktøren er et større navn end skuespillerne, men det er tilfældet med Jacques Audiard og Dheepan.

Den 63-årige franske instruktør har tre gange tidligere været i spil til Guldpalmen: Den diskrete helt (1996), Profeten (2009) og Smagen af rust og ben (2012). Han var da også i centrum på dagens pressemøde efter visningen af Dheepan, som også er i hovedkonkurrencen.

I filmen følger vi tre mennesker, der flygter fra den blodige borgerkrig i Sri Lanka mod et fredeligt liv i Frankrig. I Paris giver manden, den unge kvinde og barnet sig ud for at være en familie, men opdager, at den ønskede fred heller ikke er at finde her. De ender nemlig i en voldelig ghetto, hvor banderne hersker.

Storslået action
Dheepan er ifølge Ekkos udsendte en eminent spændende og fængslende flygtningefilm, der tilmed byder på en storslået skudsekvens, der er en actionfilm værdig.

Realismen styrkes ved, at Audiard modigt har castet to srilankanske amatørskuespillere i hovedrollerne: Jesuthasan Anthonythasan og Kalieaswari Srinivasan.

Det betød enkelte sprogkomplikationer på pressemødet, hvor der blev talt både fransk, engelsk og tamilsk.

”Det er historien om den falske familie, der finder sammen, som gjorde mig interesseret. ’Faren’ kæmper først for politiske årsager, men gør det til sidst for familien,” forklarede Jacques Audiard.

”Jeg er lidt af en kujon. Jeg kommer ikke med noget politisk budskab og beskriver ikke hele baggrunden i filmen. Det kan andre gøre bedre end mig.”

Falsk pas afgjorde destinationen
Jesuthasan Anthonythasan, der spiller den mandlige titelrolle Dheepan, er ligesom sin figur tidligere børnesoldat.

Fra han var seksten til nitten år gammel kæmpede han for De Tamilske Tigre. Senere flygtede han til Thailand, indtil han fik politisk asyl i Frankrig.

Han benyttede pressemødet til at påpege, at der endnu langt fra er fred i Sri Lanka.

”Officielt sluttede krigen i 2009, men der er stadig ofte angreb på minoriteter,” fortalte han.

Dheepan er Anthonythasans første filmrolle, men han har udgivet adskillige bøger. Han havde også en sjovere kommentar i ærmet, da han blev spurgt, hvorfor han tog til Frankrig og ikke Canada eller England, som har store tamilske befolkningsgrupper:

”Jeg kunne kun skaffe et falskt fransk pas.”

Filmen sagde nej
Jacques Audiard, der med mellemrum iklædte sig hat og solbriller, ville ikke tale for meget om sin film.

”Det er svært, billederne taler jo for sig selv,” svarede han til et af journalisternes mange spørgsmål om, hvad han ville med filmen.

”Projektet var ikke at lave en helt anderledes film end den forrige (Smagen af rust og ben, red.), men blot at lave en kærlighedsfilm fra en anden vinkel”, sagde instruktøren og forklarede, at filmen blev en selvstændig størrelse, der selv udstak retningen.

”Det, der var for gennemtænkt, fungerede ikke i filmen. Den traf sine egne valg. Når det hele blev for pænt, accepterede filmen det ikke.”

Familien i centrum
Han fik derfor hjælp af sin manuskriptforfatter, Noé Debré, der kom til Jacques Audiard med det oprindelige manuskript for år siden.

”Vi ville lave en film, der fornyede voldsgenren,” startede Noé Debré, men kom senere ind på filmens socialpolitiske aspekter.

”Den handler om indvandring i bredere forstand, men det er mest familien, der er i centrum,” sagde han og gentog Audiards mere humanistiske end samfundsorienterede fokuspunkt.

En lykkelig slutning
Debré fortalte også, at historien udviklede sig meget i forhold til, hvordan den startede. Dette punkt uddybede Jacques Audiard:

”Historien udvikler sig altid, mens vi optager, når jeg laver film. Smagen af rust og ben var fuld af improvisation, og 80-90 procent af, hvad jegskød i Dheepan, stod ikke i manuskriptet.”

Da Audiard og Debré af en journalist blev spurgt ind til den forløsende slutning, som anmeldere har kritiseret for at være utroværdig, tog manuskriptforfatteren til genmæle.

”Når jeg ser filmen, oplever jeg slutningen som, at det nye land, familien kommer til, bliver deres familie,” forklarede Noé Debré.

Filmografi

Dheepan, 2015

Smagen af rust og ben, 2012

Profeten, 2009

Det slag mit hjerte sprang over, 2005

Blodrøde læber, 2001

Den diskrete helt, 1996

Regarde les hommes tomber, 1994

Jacques Audiard

Født 1952 i Paris, Frankrig.

Studerede litteratur og filosofi på Sorbonne, men færdiggjorde ikke sin uddannelse.

Skrev i tyve år manuskripter til andre instruktører.

Debuterede som instruktør i 1994 med Regarde les hommes tomber.

Vandt i 2005 otte César-priser for Det slag mit hjerte sprang over.

Den diskrete helt (1996), Profeten (2009) og Smagen af rust og ben (2012) blev alle udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten