Nyhed
10. maj 2013
Jeg er ensom som de store krigsherrer
Foto | Jan Buus

Jeg er ensom som de store krigsherrer

Guldpalme-kandidaten Nicolas Winding Refn lægger ikke fingrene imellem i frokostsamtale med Mads Brügger og Mikael Bertelsen i det nye nummer af Ekko, der har et helt tema om Cannes-festivalen.

Af Claus Christensen og Jacob Ludvigsen

”Du kommer aldrig til at spise frokost i denne by igen.”

Sådan lød udfordringen fra Mads Brügger og Mikael Bertelsen, da de satte Nicolas Winding Refn stævne på dagen, hvor instruktørens Only God Forgives blev udtaget til Cannes.

Mellem østers, unghanebryst og kalvetartar taler Refn om filmens opgør med moderdyret, sin egen ensomhed, og hvilken skæbne der venter ham ifølge en chilensk-fransk kultinstruktørs tarotkort. Han lægger ikke fingrene imellem, når han beretter om sin foragt for danske kulturskribenter, om hvordan han snød pengemændene, da han lavede Drive, og om sit syn på Lars von Trier.

”Det er ligesom med The Rolling Stones. Man tænker: Er det ikke på tide at gå på pension?” siger Refn og indrømmer, at han tog kraftigt afstand fra Triers uheldige Hitler-udtalelser i Cannes 2011 for at gavne sin egen karriere.

”Men Lars ville jo have gjort det samme. Det er ikke så forskelligt fra de ting, Lars har gjort for at få den status, han har i dag.”

Forbilledet Anders Fogh
Refn beskriver sig selv som en krigsherre i en benhård, international filmbranche, hvor alt handler om penge. I kunstens tjeneste prøver han hele tiden at være ti skridt foran, og hans forbilleder er Anders Fogh Rasmussen og Margaret Thatcher.

Succesen har ikke givet nye venner – tværtimod. ”Min bekendtskabskreds består udelukkende af folk, som jeg kan få noget ud af rent arbejdsmæssigt,” siger han ærligt.

I interviewet kommer Nicolas Winding Refn også med en usædvanlig forklaring på, hvorfor det ellers lovende projekt The Dying of the Light og samarbejdet med Harrison Ford faldt fra hinanden. Og om, hvordan han blev ydmyget af Robert De Niro, der inviterede ham til New York blot for at give ham en kold skulder.

”Han kom i sin regnfrakke og lignede en mand, der går på pornobar, en pornobiografsmand, med hatten helt ned over ørerne.”

Læs det tretten siders lange interview med Danmarks kandidat til Den Gyldne Palme i Ekko #61, der er på gaden 17. maj. I nummeret sætter vi fokus på verdens vigtigste filmfestival med et helt tema.

Only God Forgives har verdenspremiere i Cannes 22. maj og dansk premiere 30. maj.

Ekko #61

Se oversigt over artikler i Ekko #61 her.

Magasinet er på gaden 17. maj.

Trailer: Only God Forgives

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten