Nyhed
06. feb. 2004
Jan Guillou-filmatisering til Oscar-galla

Jan Guillou-filmatisering til Oscar-galla

Ondskab har netop høstet hæder ved den svenske filmbranches årlige prisuddeling. Nu er filmen også med i opløbet om en Oscar.
Af Annemarie Hørsman
I vores skoler lærer vi børnene, at vold altid er forkert. Det er hyklerisk og fejlagtigt, siger Jan Guillou i et eksklusivt interview i EKKO 21 i forbindelse med filmatiseringen af hans selvbiografiske bestseller Ondskab. Sidst i januar vandt filmen, som er instrueret af Mikael Håfström, den svenske filmbranches pris for bedste film, og den har nu chancen for at smykke sig med endnu én ved årets Oscar-uddeling i slutningen af februar.

Historien bygger på Guillous barske ungdomsår på en svensk kostskole og under en voldelig fars indflydelse. Men hvor Guillous alter ego i bogen bruger vold som hævn, er filmens helt mere entydigt god. Det passer bedre til den amerikanske fortællestil, hvor helten bare er god, siger Jan Guillou om nomineringen til Göteborgs-Posten. Havde helten været mere kompleks, var det nok ikke gået lige så godt i USA, spår han.

I EKKO 21, som netop er kommet på gaden, fortæller han om det svenske skolesystems hykleriske forhold til vold og om forskellen på bogens og filmens helt. Ondskab får dansk premiere den 23. april.
Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten