Nyhed
28. juli 2007
Israelsk film rykker

Israelsk film rykker

Mere personlige og intime fortællinger er en succes for israelsk film.
Af Jonas Varsted Kirkegaard

Mens den indenrigspolitiske krise kradser i Israel, kører det derudaf på filmområdet. Nationen med de syv millioner indbyggere markerer sig stærkt på filmfestivalerne for øjeblikket, og inden for landets grænser er interessen for israelske film stor.

Joseph Cedars Beaufort, der handler om Israels tilbagetrækning fra Libanon i 2000 efter atten års tilstedeværelse i landet, har således solgt over 300.000 billetter, hvilket er mere end Spiderman 3, skriver branchebladet Variety.

Hvor mange israelske film i 1980'erne forsøgte at sammenfatte hele landets historie, er der i det aktuelle filmlandskab en tendens mod mindre politiske, men mere personlige og intime fortællinger. En af dem er den visuelt stærke ensemblefilm Jellyfish, der vandt Camera d'Or på filmfestivalen i Cannes i år, og som er instrueret af den populære forfatter Etgar Keret og hans kone Shira Geffen.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten