Nyhed
28. juli 2019
Instruktør viser Peter Belli-film i en bus
Der er plads til 40 publikummer i bussen, som Johannes Nyholm og hans filmhold vil køre igennem Sverige og stoppe i udvalgte byer for at vise Koko-di Koko-da. Foto | Johannes Nyholm

Instruktør viser Peter Belli-film i en bus

”Når folk ikke vil gå i biografen, må biografen komme til folket,” siger Johannes Nyholm, der i august kører rundt i en specialbygget bus i Sverige og viser Koko-di Koko-da.

Af Claus Christensen

Den svenske instruktør Johannes Nyholm har en krøllet hjerne og er kendt for at tage utraditionelle midler i brug for at få folk til at se sine film.

Han skabte et viralt hit, da han under et interview ved snigpremieren for debutfilmen Kæmpen med Filmmagasinet Ekko tilsyneladende gik amok og udvandrede, da vi spurgte ind til det sløve billetsalg i svenske biografer.

To år senere er han klar med sin spillefilm nummer to, Koko-di Koko-da, som han selv kalder ”et parforholdsdrama, en slapstick-komedie eller psykologisk horrorfilm, der kryber ind under huden”.

Uforglemmelig oplevelse
Filmen handler om et sorgarbejde og har ingen ringere end danske Peter Belli i en rolle langt fra den folkekære musiker. Han leder snarere tankerne hen på mystiske og foruroligende skikkelser i David Lynch’ film.

Men også denne gang er svenskerne svære at lokke i biografen, så nu tager Nyholm sagen i egen hånd.

”I stedet for at få jer til at gå i biografen, vil biografen komme til jer,” skriver instruktøren på sin Kickstarter-side, hvor man kan støtte ham.

Instruktøren vil i en specialbygget bus, der er indrettet til at rumme en biograf med 40 pladser, køre igennem Sverige i august måned og vise Koko-di Koko-da i byerne Göteborg, Halmstad, Båstad, Lund, Jönköbing, Norrköbing og Stockholm.

”Mig og andre folk fra filmholdet vil være til stede for at tale om filmen, besvare spørgsmål og have det sjovt (hygge, grille etc.). I dette mikrokosmos af en biograf kan jeg garantere, at du vil få en intens filmoplevelse, som du aldrig vil glemme,” skriver instruktøren på Kickstarter.

Her kan man for 300 svenske kroner købe billet til en forestilling, der inkluderer øl, barbecue og en goodiebag med blandt andet en rekvisit fra Koko-di Koko-da samt links til Nyholms kortfilm.

Fordrukken baby
44-årige Johannes Nyholm startede med at lave dukkefilm og musikvideoer. Han blev i 2011 verdensberømt, da han på YouTube offentliggjorde en bid af en kortfilm med sin etårige datter, der som en fordrukken turist raserer en bar på Gran Canaria.

Sekvensen er blevet set over tyve millioner gange på YouTube og er udgivet i sin fulde længde på Ekko-dvd #18 sammen med Nyholms dukkefilm The Tale of Little Puppetboy.

Han tog skridtet til live-action i spillefilmdebuten Kæmpen, som Lars Bukdahl i Ekko kaldte ”Elefantmanden i velfærdssamfundet” og udråbte til årets svenske film i 2017.

I Koko-di Koko-da tager et par ud i skoven for at finde hinanden efter en traumatisk hændelse. Her bliver de imidlertid terroriseret af Peter Belli og hans kumpaner.

”Intenst excentrisk og unheimlich,” skriver Bukdahl i det aktuelle Ekko, hvor han kvitterer med fem stjerner.

Magisk kraft
I lande med få biografer – for eksempel Rumænien – har man set eksempler på at turnere med en film. Men det er usædvanligt i Norden, som har mange biografer.

”Filmen griber dybt i den menneskelige psyke, men ingen vil se de gode film længere. Ingen vil se independent-film fra Sverige,” siger instruktøren med jord i ansigtet og tårer i øjnene i en video, som kan ses under artiklen.

Over for Ekko understreger instruktøren dog, at det vigtigste motiv til turnéen er at lave noget anderledes.

”Almindelig markedsføring er meget kedelig. Man indrykker nogle annoncer i avisen, sender noget ud på de sociale medier og sætter plakater op i byen. Men hvem går ind og ser en film, fordi man har set en plakat?” spørger Johannes Nyholm.

”Det er en sjovere tanke, at der er en magisk kraft i en bus, som styrter rundt i Sverige. Det er ikke strategisk tænkt, men et irrationelt element.”

Herhjemme får Koko-di Koko-da biografpremiere den 26. september. Filmens danske produktionsselskab Beo Film fortæller, at man i samarbejde med distributøren Øst for Paradis håber på at lave en lignende busturné i Danmark.

Johannes Nyholm

Født i 1974 i Umeå, Sverige.

Studerede film på Lunds Universitet og Fine Arts and New Media på Konsthögskolan Valand i Göteborg.

Startede med at lave dukkefilm og musikvideoer.

Trailer for en fordrukken baby-turist i Las Palmas – udgivet på Ekko-dvd #18 – er set over tyve millioner gange på YouTube.

Debutspillefilmen Kæmpen (2016) vandt Guldbaggen for årets svenske film. 

Koko-di Koko-da får dansk biografpremiere den 26. september 2019.

Johannes Nyholm om sin bus-turné

Relevante artikler

Interview
20. juni 2017
”Vi er alle outsidere”

Kanondebut:  ”Vi er alle outsidere”

Biografanmeldelse
18. juni 2017
Kæmpen

Kæmpen

Ekko-event
09. juni 2017
Årets originale perle

Ekko-event: Årets originale perle

Nyhed
22. aug. 2011
Svensk babysensation på Ekko-dvd

Svensk babysensation på Ekko-dvd

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten