Nyhed
04. dec. 2020
Instruktør bag Sommeren ’92 laver ny film
I rollerne som de danske fodboldhelte fra EM i 1992 vandt skuespillerne i Sommeren ’92 sejren. Nu kan instruktøren Kasper Barfoed glæde sig over igen at skulle lave en film. Foto | Christian Geisnæs

Instruktør bag Sommeren ’92 laver ny film

Kasper Barfoed gør klar til at gå i optagelse med film, der har manuskript af Kim Fupz Aakeson og modtaget ni millioner kroner på Filminstituttets markedsordning for film med stort publikumspotentiale.

Af Nicki Bruun

Kasper Barfoed var sidst aktuel med en film i danske biografer, da fodbolddramaet Sommeren ’92 rullede over lærreder i 2015.

Filmen om det danske landsholds triumf ved EM i 1992 fik flotte anmeldelser – deriblandt fire stjerner af Ekkos nu afdøde Morten Piil – og trak lidt over 300.000 mennesker i biografen.

Siden har instruktøren lavet afsnit af terror-dramaserien Gidseltagningen, som han også var medskaber af. Men nu er Kasper Barfoed klar til igen at træde ind på spillefilmens banehalvdel.

Støttelisterne på Det Danske Filminstituts hjemmeside viser, at et projekt med titlen Flower Powder har fået ni millioner kroner i produktionsstøtte på markedsordningen. Det er puljen for film med et forventeligt stort publikumspotentiale.

Kasper Barfoed står som instruktør, mens manuskriptet er skrevet af Kim Fupz Aakeson. Han er forfatter bag film som Unge Astrid og En soap for partneren Pernille Fischer Christensen samt kæmpehittet Den eneste ene fra 1999.

Barfoed har tidligere instrueret familiefilmene Min søsters børn i Ægypten og Tempelriddernes skat. Han tog i 2013 til USA og lavede action-thrilleren The Numbers Station med stjernerne John Cusack og Malin Akerman i hovedrollerne, men filmen floppede både blandt anmelderne og ved billedlugerne.

Venter på medvirkende
Flower Powder
har også fået støtte af Den Vestdanske Filmpulje i form af 2,5 millioner kroner, kan man læse på den regionale filmfonds støttelister.

Her fremgår det desuden, at filmen har selskabet SF Studios som producent, mens filmen produceres af Michel Schønnemann.

Han er uddannet producer fra Den Danske Filmskole i 1999 og har blandt andet været med til at lave Lasse Spang Olsens Gamle mænd i nye biler fra 2002 samt komedier som Player og Undercover.

Schønnemann stod senest bag at få selveste Brian De Palma til København for at lave krimi-thrilleren Domino med den danske verdensstjerne Nikolaj Coster-Waldau i hovedrollen.

Filmen havde dog en vanskelig tilblivelsesproces, hvor finansieringen ikke var på plads inden optagestart. De Palma tog selv afstand fra produktionen, og filmen fik drøje anmelderhug, da den endelig fik premiere uden om biograferne.

Michel Schønnemann bekræfter over for Filmmagasinet Ekko, at Flower Powder gør klar til at gå i optagelse. Men derudover kan produceren ikke afsløre mere, da man venter på de sidste bekræftelser i forhold til filmens medvirkende.

Relevante artikler

Nyhed
10. juni 2018
Domino får premiere trods problemer

Domino får premiere trods problemer

Biografanmeldelse
25. aug. 2015
Sommeren ’92

Sommeren ’92

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten