Nyhed
19. mar. 2019
Ingen Netflix-film i Cannes
De levende legender Al Pacino og Robert De Niro spiller over for hinanden i Martin Scorseses kommende mafiaepos The Irishman, som ville være en oplagt film på Cannes-festivalen. Foto | uoplyst

Medie: Ingen Netflix-film i Cannes

Martin Scorseses The Irishman og andre Netflix-film kommer øjensynligt ikke til Cannes, hvor Quentin Tarantinos nye film til gengæld forventes få verdenspremiere.

Af Nicki Bruun

Det var sidste år en bitter pille at sluge for Cannes-festivalen, at man ikke kunne vise Alfonso Cuaróns senere Oscar-vinder Roma. Filmen fik i stedet verdenspremiere på Venedig-festivalen, hvor Netflix-filmen gik hen og vandt hovedprisen. 

Det skyldtes kurrer på tråden mellem Netflix og Cannes, fordi den franske festival har som et krav, at film skal have biografpremiere, før de kommer på streaming. Og det var den amerikanske streaminggigant ikke med på. 

Der har været forlydender om, at de to parter har arbejdet på at finde fælles fodslag, men nu skriver branchemagasinet Variety, at der ikke kommer nogle Netflix-film til Cannes i år. 

Det normalt velinformerede medie citerer unavngivne kilder i branchen for, at Martin Scorseses storfilm for streamingtjenesten, The Irishman, ikke bliver klar til Cannes. I stedet vil den angiveligt også få verdenspremiere i Venedig til efteråret. 

Netflix er dog på vej med flere interessante film fra instruktører som Safdie-brødrene, der forrige år var i Cannes med perlen Good Time. Men ifølge Varietys kilder kommer hverken brødreparrets næste film, Uncut Gems med Adam Sandler i hovedrollen, eller film af Steven Soderbergh og Noah Baumbach til den franske festival. 

Om de heller ikke er klar, eller om det skyldes, at kontroversen mellem Cannes og Netflix fortsætter, fremgår ikke. Hverken festivalen eller streamingtjenesten har udtalt sig til Variety. 

Tarantino oplagt til Cannes
Balladen mellem Netflix og Cannes-festivalen startede i 2017, hvor streamingtjenesten havde The Meyerowitz Stories og Okja i hovedkonkurrencen. 

De blev begge godt modtaget af kritikere, men fra de magtfulde, franske biografdistributører var der voldsom kritik af, at festivalen lukkede streamingfilmene ind i hovedkonkurrencen. 

Programmet til årets Cannes-festival bliver sædvanen tro offentliggjort en måneds tid inden festivalstart, altså i midten af april. Festivalen løber i år fra 14. til 25. maj. 

Og selv med Netflix øjensynligt er ude af billedet, er der mange spændende titler, som forventes at få verdenspremiere i det sydfranske. 

Den hotteste af dem alle må siges at være Quentin Tarantinos Once Upon a Time in Hollywood. Instruktørens film, der foregår i Los Angeles anno 1969 omkring mordene af Charles Mansons gruppe, får biografpremiere til sommer, så en verdenspremiere i Cannes er helt oplagt. 

Tarantino har haft et stærkt forhold til festivalen, siden han i 1994 vandt Guldpalmen for Pulp Fiction, så begge parter er sandsynligvis klar på at mødes igen.

Teaser: The Irishman

Relevante artikler

Nyhed
24. feb. 2017
Problemer for Scorsese og Netflix

Problemer for Scorsese og Netflix

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten