Nyhed
10. dec. 2018
Klichétunge serier får størst anerkendelse
Selv om Kriger ifølge Ekkos undersøgelse er blandt de mest klichéfulde krimiserier, har anmelderne været begejstret for Danica Curcics politikvinde, Dar Salims ekssoldat og Lars Ranthes rockerkonge. Foto | TV 2

Klichétunge serier får størst anerkendelse

Det nye Ekko #80 byder på en undersøgelse af de mest benyttede klichéer i dansk tv-dramatik. Resultatet peger på en overraskende og interessant tendens!

Af Nicki Bruun

”Har jeg ikke set det før?” 

Sådan har mange nok tænkt, når danske krimiserier ivrigt giver sig i kast med nogle af de mest fortærskede tv-klichéer. I fiktionens verden har de fleste politifolk problemer i privatlivet, og ikke sjældent griber kødets lyst de professionelle partnere. 

I det nye Ekko #80 er vi gået metodisk til værks og har undersøgt ti udvalgte krimiserier, der i større eller mindre grad lever af klichéer.

Særligt interessant er det, at nogle af de klichétunge serier – Forbrydelsen, Broen og Kriger for at nævne et par stykker – faktisk også er dem, der er blevet bedst modtaget, er mest kendt i udlandet og har hevet priser hjem til Danmark. 

Man kan derfor driste sig til at konkludere, at mængden af klichéer ikke er problematisk, så længe en serie ellers har spændende figurer og plot. 

Se vores skema over de mest populære klichéer i det nye magasin, der kan bestilles eller købes i udvalgte kiosker

Badeferie og narkokrig
Undersøgelsen af krimiklichéerne er del af temaet i Ekko #80, hvor vi under overskriften ”serietid” graver ned i det hastigt voksende serielandskab.

Her fortæller vi også historien om DR Drama, der har fejret store triumfer, men nu står ved en skillevej i benhård konkurrence med de internationale streamingtjenester. Nuværende dramachef Christian Rank fortæller i den forbindelse, at DR overvejer mulighederne for samarbejde med de nye konkurrenter.

Vi kigger desuden på fænomenet Maniac, der før fødslen som stjernespækket Netflix-serie var et norsk skoleprojekt.

”Det må være den første afgangseksamen, som er nået helt til Hollywood,” siger den norske bagmand om sit guldæg, der blev en af Nordens største eksportsucceser.

Temaet byder også på et forsvar for anmeldernes hadeserie nummer et, TV 2-serien Badehotellet, som ifølge forfatter Knud Michelsen har fortjent sin folkelige popularitet.

Vi taler med skuespillerne i Park Chan-wooks forførende seriedebut The Little Drummer Girl, der får dansk premiere på C More den 13. december og står til at blive en værdig opfølger til Susanne Biers Natportieren.

Og så møder René Fredensborg i Filippinerne Brillante Mendoza for at blive klogere på hans Netflix-serie Amo, der har fået hård kritik for instruktørens støtte til landets brutale narkokrig.

Ekko #80

Anders Matthsen pryder forsiden af det nye nummer.

Magasinets tema handler om serier og byder på en undersøgelse af klichéer i danske krimiserier.

Kan købes i kiosker eller bestilles her.

Relevante artikler

Nyhed
07. dec. 2018
Nyt Ekko med Anders Matthesen

Nyt Ekko med Anders Matthesen

Serieanmeldelse
02. okt. 2018
Kriger

Kriger

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten