Nyhed
24. feb. 2011
Hvorfor slumrer bjørnen?

Hvorfor slumrer bjørnen?

Den kæmpestore bjørns sløje billetsalg skyldes hård konkurrence i vinterferien og for kort lancering, forklarer Sarita Christensen fra Copenhagen Bombay.
Af Henrik Østergaard

Som altid i folkeskolernes vinterferie har der i år været kamp om især børnefamiliernes gunst i biograferne.

Den kæmpestore bjørn — den eneste danske børnefilm med premiere i vinterferien — har imidlertid ikke haft den forventede succes.

I sidste uge fortalte Sarita Christensen, direktør for produktions- og distributionsselskabet Copenhagen Bombay, til Ekko i Berlin, at de valgte at lancere deres 3D-animationsfilm i hele 55 kopier, fordi de vurderede den til at være en bred film.

Lidt skuffede
Trods vinterferien og gode anmeldelser har Den kæmpestore bjørn på to uger kun solgt omkring 30.000 billetter.

Er bjørnen gået i hi?

”Jeg er selvfølgelig lidt skuffet, fordi filmen ikke har nået de 45.000 billetter, som vi havde håbet,” siger Sarita Christensen og fortsætter:

”Men de 35.000 solgte billetter, som vil dække distributionsomkostningerne, skal vi nok nå.”


Sarita Christensen forsvarer de mange kopier i åbningsweekenden med, at det er nødvendigt at gå stort ud i premiereweekenden, hvis man vil være synlig i dag.

Tilgængelighed nødvendig
”Hvis du kun går ud i ti kopier, så er der simpelthen en grænse for, hvor meget du kan indspille. Hvis din forretning også satser på biografindtjening, så skal der være tilgængelighed for publikum,” siger hun.

”Man skal over 30-40 kopier, før det overhovedet kan betale sig at give en film biografpremiere.”

Distributøren betaler for kopierne, så biograferne risikerer i princippet ikke noget ved at bestille filmen, da de til hver en tid kan tage den af plakaten.

For kort lanceringstid
Den kæmpestore bjørn skulle ikke oprindelig have haft premiere i vinterferien, idet den kommende 3D-animationsfilm Orla Frøsnapper stod til at få premiere i samme periode.

Da Orla Frøsnapper i midten af december blev flyttet til den 1. juni, slog selskabet til — også selv om det kun gav Den kæmpestore bjørn en lanceringsperiode på to måneder.

”Hvis vi havde haft mulighed for at føre en længere kampagne, så havde filmen været i folks bevidsthed i lidt længere tid,” siger Sarita Christensen.

Publikum foretrækker sjov
At ikke flere børnefamilier har valgt Den kæmpestore bjørn skyldes ifølge Sarita Christensen også den hårde konkurrence fra to andre animerede børnefilm, Disney-filmen To på Flugt og Yogi Bear.

”Familierne skal vælge mellem noget dystert — vores film — og noget med sjov og ballade. I den kamp taber vi nok,” siger Sarita Christensen.

”Jeg tror helt ærligt, at det handler om, at filmen er smallere end To på flugt. Så hvis en familie med tre børn står med valget mellem Den kæmpestore bjørn og To på flugt, vælger de To på flugt.”



Håber på dvd-salget
Den kæmpestore bjørn har kostet tolv millioner kroner og er blevet støttet med 5,5 millioner kroner af Det Danske Filminstitut. Hvis Copenhagen Bombay som producent skal have deres investering igen, skal filmen sælge mindst 150.000 billetter.

Det tal har selskabet ingen forventninger om at nå. I stedet satser man på, at der vil komme indtægter fra dvd-salg og salg til udlandet.

Relevante artikler

Nyhed
14. feb. 2011
Lille selskab giver Nordisk konkurrence

Lille selskab giver Nordisk konkurrence

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Den nye triumfbue
Biografanmeldelse
21. dec. 2025

Den nye triumfbue

Goodbye June
Streaminganmeldelse
20. dec. 2025

Goodbye June

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten