Nyhed
21. juni 2006
Hvorfor sender vi engelsk trash-tv?

Hvorfor sender vi engelsk trash-tv?

Den prisvindende DR-journalist Anders Agger følger op på kritikken af DR's dokumentarprogrammer: "Det er skumle freakshows!"

Af Markus Bernsen

At kritisere DR har indimellem karakter af en nationalsport, men det er ikke hverdagskost, at DR's egne medarbejdere går i spidsen for kritikken.

For nylig skrev den tidligere DR-journalist Erik Valeur i EKKO, at landets store public service-station i al stilhed har omlagt den dybdeborende og samfundsdebatterende dokumentargenre til sensationslystne programmer om "sex, katastrofer, sygdom og vold".

Licensfinansieret Mastercard
Valeur blev hurtigt bakket op af Mogens Rubinstein fra DR's bestyrelse, og nu affyrer DR-journalisten Anders Agger på DR's interne debatforum, Inline, en ordentlig salve mod sin arbejdsplads.

"Undskyld, men hvem er det i fætter DR, der har fundet et licensfinansieret Mastercard, og så bare — uden at spørge Chefredaktionen (går jeg ud fra) — har støvsuget det engelske marked for trash-dokumentarer?" skriver Anders Agger den 19. juni og fortsætter: "Vedkommende har endda fået lov til at sende programmer uge efter uge på DR1 ... og helst klokken 20.00".

Anders Agger er en af DR's mest respekterede journalister. Han har modtaget tv-branchens pris for kostskole-reportagerne Herlufsholm i 2005 og DR's sprogpris i 2001. Han er kendt for sine skæve og humoristiske indslag i Søndagsmagasinet på DR1. Om den nye DR-doku-trend skriver han ironisk:

"Programmerne skaber perspektiv. Jeg føler mig pludselig knaldende normal igen, eftersom jeg ikke har haft urinsex med min stedsøster. Jeg vejede ikke 34 kilo som toårig. Og min far gik ikke — sådan husker jeg det i hvert fald — overdrevent meget rundt som transseksuel i Juelsmindes gader."

Er der slet ingen nedre grænse?
Det er engelske dokumentarprogrammer som Forelsket i min stedbror og Min mor er min far, som Anders Agger refererer til i sit debatindlæg. De er blevet sendt de seneste måneder. Agger konkluderer:

"Fælles for det hele er, at det er skumle freakshows pakket ind i tv-verdenens største kliche: Dokumentar. Og DR1 føler sig åbenbart kaldet til at føre varen i butikken. Og det er ikke kun et sommerfænomen."

"Tv-guderne skal vide, at englændere generelt kan deres knald. Men er det godt, fordi det er angelsaksisk? Og er der slet ingen nedre grænse for, hvor meget vi vil udsætte dokumentargenren for?"

Nøje udvalgt det bedste
DR1-chefen Ulla Pors Nielsen svarer på Inline, at DR1 ikke ønsker at sende kostbar, egenproduceret public service-dokumentar over for VM i fodbold. For seere, der ikke bryder sig om fodbold, sender kanalen royale, natur- og human interest-programmer.

"Ja, der er meget trash på markedet, men vores indkøber har nøje udvalgt det bedste og mest lødige til DR1," skriver Ulla Pors Nielsen og tilføjer:

"I øvrigt føles det nok også som seer lidt overvældende med de mange indkøbte programmer, da TV 2 har valgt en lignende strategi — mindst ét af de programmer, du klandrer os for, er fra TV 2."

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten