Nyhed
25. maj 2008
Hvem vinder i aften?

Hvem vinder i aften?

Klokken 20.00 uddeles Den Gyldne Palme i Cannes.

Af Claus Christensen, Cannes

Vinderen af Den Gyldne Palme er fundet. Vedkommende er på vej i et fly til Cannes, men kun juryen og en snæver kreds omkring Cannes-ledelsen ved, hvem det er. Prisen uddeles i aften ved en ceremoni, der starter klokken 19.15, og bagefter holder juryen pressemøde.

Hvad den ni mand store jury med Sean Penn i spidsen er blevet enige om, er umuligt at sige. Adskillige ting kan spille ind, når så mange mennesker skal blive enige, og Penn har med sine politiske udtalelser smidt endnu et kriterium på banen. Men står det til denne anmelder, der har set samtlige 22 film i hovedkonkurrencen, forløber aftenen sådan:

Den Gyldne Palme går til Clint Eastwoods Changeling.

Ja, det er et traditionelt melodrama om en mor, der leder efter sin forsvundne søn, men det er også en stærk hyldest til menneskets heroiske kamp for retfærdighed i et korrupt system. Og i fraværet af det store, nyskabende filmværk er der ingen tvivl om, at 77-årige Eastwood har leveret den bedste, mest bevægende og helstøbte film på årets festival.

De politiske
Der er hård kamp om de næste priser, Grand Prix og Prix du Jury, som er en slags anden- og tredjeplads.

Italien har bidraget med to politiske dramaer, og det er oplagt at give en pris til en af dem eller dele en pris mellem dem. Den gennemført barske Gomorra skildrer den napolitanske forbryderorganisation Camorra, og den satiriske Il Divo giver et hyldende morsomt portræt af Italiens korruptionsanklagede eksministerpræsident Giulio Andreotti.

De originale
De to dokumentarfilm i hovedkonkurrencen hører til festivalens mest originale. Israelske Waltz With Bashir beretter i animationsform om massakren i to flygtningelejre i Libanon, og kinesiske 24 City tegner gennem interviews, skuespil og åndeløst smukke billeder et portræt af en række menneskeskæbner på en våbenfabrik i Kina.

Jeg foretrækker den poetiske 24 City, men antikrigsfilmen Waltz With Bashir er nok den mest sandsynlige prisvinder.

Outsidere er to familiedramaer, tyrkiske Üc Maymun og brasilianske Linha de Passe, og så Dardenne-brødrene, der har vundet Guldpalmen to gange og i år bidrager med det moralske indvandrerdrama Le Silence de Lorna.

Manuskript og skuespillere
Samme film er en oplagt kandidat til bedste manuskript, hvis juryen ikke har modet til at give to priser til Changeling, som er skrevet af J. Michael Straczynski.

I kategorien "Bedste kvindelige skuespiller" er der tre kandidater, som alle vil være værdige vindere: Martina Gusman som enlig mor i den argentinske kvindefængselsfilm Leonera, Angelina Jolie som mor uden barn i Changeling og Arta Dobroski som albansk indvandrer med hjerte i Le Silence de Lorna.

Bedste mandlige skuespiller ligner et valg mellem Benicio Del Toro som revolutionshelten Che, Phillip Seymour Hoffmans kriseramte teaterinstruktør i Synecdoche, New York, Toni Servillo deadpan-spil som Andreotti i Il Divo og Joaquin Phoenix' unge mand, der elsker for meget i James Grays Two Lovers.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten