Cannes 2022
13. maj 2022
Hvem vinder Guldpalmen?
Den absurde afstand mellem rig og fattig bliver udstillet i Ruben Östlunds Triangle of Sadness, som er en af de film, Ekkos internationale kritikerpanel skal vurdere på Cannes-festivalen. Foto | Plattform Produktion

Hvem vinder Guldpalmen?

Anmeldere fra hele verden vurderer i Ekkos traditionsrige stjernebarometer samtlige film i hovedkonkurrencen på Cannes-festivalen, efterhånden som de bliver vist.

Af Nicki Bruun

VM i filmkunst, som vi gerne ynder at kalde Cannes-festivalen, løber snart af stablen igen.

Tirsdag den 17. maj bliver den sydfranske filmfestival sparket i gang for 75. gang med visningen af åbningsfilmen Coupez! Den gik tidligere under titlen Z, men den franske instruktør Michel Hazanavicius ændrede titlen, da russiske styrker i Ukraine gjorde bogstavet til deres krigssymbol.

Coupez! er ikke en af de 21 film, som er blevet udvalgt til dysten om den eftertragtede Guldpalme i Cannes. Men det er til gengæld spritnye film fra nogle af verdens førende instruktører, som alle kommer til Sydfrankrig for at præsentere deres værk for kritikere fra hele verden.

I kampen om Guldpalmen dyster flere nordiske instruktører med blandt andre japanske Hirokazu Koreeda, canadiske David Cronenberg, franske Claire Denis, rumænske Cristian Mungiu, amerikanske Kelly Reichardt og sydkoreanske Park Chan-wook.

Vi har vanen tro samlet et internationalt kritikerpanel, som giver mellem én og fire stjerner til hver film, efterhånden som de bliver vist i hovedkonkurrencen. Undervejs giver kritikerne også deres bud på, hvilken film der fortjener at vinde Guldpalmen.

Ekkos stjernebarometer er populært på festivalen, hvor mange – også filmfolk i konkurrencen – følger med i kritikernes vurderinger. Der er foreløbigt seks kritikere, men flere kan komme til i de næste dage.

Under barometeret kan du se et billede fra hver film og læse korte synopser af dem. De er opført i den rækkefølge, de vil blive vist på festivalen.

Fra USA til Indien
Panelets deltagere kommer fra forskellige dele af verden, men er alle Cannes-veteraner, som tidligere har været del af Ekkos stjernebarometer.

Fra USA har vi Stephanie Zacharek, der har skrevet for mange af landets førende publikationer. Hun dækker Cannes-festivalen for det anerkendte magasin Time, men har også sat tid af til at bedømme filmene i vores stjernebarometer.

Hun får følgeskab af engelskfødte, men italiensk bosatte Lee Marshall, der i en årrække har været en verdens bedste filmskribenter for britiske Screen Daily og ikke mindst Filmmagasinet Ekko.

Værtslandet Frankrig er repræsenteret ved Ariane Allard, der skriver for det hæderkronede filmtidsskrift Positif. Og fra Indien har vi deltagelse af Pragya Mishra, som skriver for millioner af læsere i avisen Dainik Prabhat Kiran.

Endelig er Norden til stede i form af norske Kjetil Lismoen, der er chefredaktør for mediet Rushprint, men dækker festivalen for avisen Aftenposten. Endelig er Ekkos chefredaktør Claus Christensen selvfølgelig endnu engang med.

Skandinavien kæmper med
Dansk film er i år repræsenteret i hovedkonkurrencen om Guldpalmen med dansk-uddannede Ali Abbasis iranske seriemorderdrama Holy Spider.

Instruktøren gik på Den Danske Filmskole 2007-11 og fik succes med den mørke fabel Grænse, der vandt en pris i Cannes-festivalens andenkonkurrence Un Certain Regard. Holy Spider tæller det danske filmselskab Profile Pictures blandt sine producenter.

Skandinavien står i det hele taget stærkt på årets festival. I hovedkonkurrencen er også den svenske forsidestjerne fra Ekko #90, Ruben Östlund, som efter Guldpalme-sejren i 2017 er tilbage i det franske med opfølgeren Triangle of Sadness.

”Jeg har forberedt et filmbrag,” siger den svenske instruktør i vores store interview om sit nye satiredrama, der får dansk premiere den 1. september.

Broderlandet er også repræsenteret med svensk-egyptiske Tarik Salehs Boy from Heaven, der handler om religiøse og politiske spændinger på en islamskole i Kairo.

Der er med andre ord lagt op til mange gode filmoplevelser. Følg med i stjernebarometeret, der bliver opdateret hver dag.

Ekko #90

Ruben Östlund er på forsiden i det nye nummer af Ekko.

Han fortæller for første gang i et stort interview om sin kommende Triangle of Sadness.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

Trailer til Cronenbergs Cannes-film

Relevante artikler

Nyhed
08. apr. 2022
”Jeg har forberedt et filmbrag”

”Jeg har forberedt et filmbrag”

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten