Nyhed
12. sep. 2018
Hovedstaden skærer i filmstøtten
Seriemorderen Jack (Matt Dillon) tager brutalt livet af en række kvinder i The House That Jack Built. Nu er en af filmens finansiører truet på livet. Foto | Christian Geisnæs

Hovedstaden skærer i filmstøtten

Københavns Kommune trækker i 2019 støtten til Copenhagen Film Fund, der har været med til at finansiere Lars von Triers The House That Jack Built.

Af Nicki Bruun

Copenhagen Film Fund følte sig øjensynligt presset, da filmfonden denne sommer efterlyste politisk handlekraft i forhold til at fremtidssikre den danske filmbranche.

Nu meddeler fonden i en pressemeddelelse, at politikerne i Københavns Kommune fra 2019 har besluttet at trække støtten til Copenhagen Film Fund, der blandt andet har investeret hele otte millioner kroner i Lars von Triers The House That Jack Built.

”Det er ærgerligt og også helt uforståeligt, at Københavns Kommune vælger at sløjfe sit bidrag til Fonden, som jo i den grad har skabt vækst- og beskæftigelseseffekter gennem sine investeringer i film og tv-serier som Den danske Pige, Broen, Greyzone, The House That Jack Built og mange andre,” siger direktør i Copenhagen Film Fund, Thomas Gammeltoft, i pressemeddelelsen.

Tidspunktet kommer bag på direktøren for Copenhagen Film Fund.

”Det kan undre, at Københavns Kommune netop nu vælger at stoppe sin støtte til de her kreative vækstinitiativer. I slutningen af oktober præsenterer regeringens Kreative Vækstteam sine anbefalinger, og vi har god grund til at tro, at netop de kreative industrier som film, tv og spil vil få særlig opmærksomhed, fordi det er brancher i vækst – ikke bare i Danmark, men i hele verden, og som er med til at sikre vores kernevelfærd. På den baggrund havde vi forventet, at kommunen ville fortsætte sin støtte,” fortsætter Thomas Gammeltoft.

København mister branding
Copenhagen Film Fund blev oprettet i 2013 af Producentforeningen med det formål at skabe vækst og beskæftigelse indenfor især hovedstadens film og tv-industri.

Det har fonden gjort ved at investere i udenlandske og danske co-produktioner, der tæller den svensk-danske Cannes-vinder Grænse og Joachim Triers norske Thelma.

Fonden skriver i pressemeddelelsen, at man vil drøfte den nye situation med sine bidragsydere, der også tæller en række omegnskommuner og private selskaber som Nordisk Film. Forventningen er at genansøge Københavns Kommune i 2019, hvor Copenhagen Film Fund stadig vil eksistere, men herefter vil det være nødvendigt med ny finansiering.

Frygten er, at hovedstaden mister sin position som film- og tv-industriens centrum og generator for vækst- og innovationsskabelse.

”Copenhagen Film Fund har ikke blot skabt vækst og arbejdspladser gennem sine investeringer i film og tv, men også medvirket til at profilere og brande København for omverden. Det arbejde lider et alvorligt knæk med den manglende opbakning til Fonden,” siger Thomas Gammeltoft i pressemeddelelsen.

Relevante artikler

Cannes 2018
15. maj 2018
Triers brutale og morsomme helvedesrejse

Triers brutale og morsomme helvedesrejse

Nyhed
23. sep. 2013
Copenhagen Film Fund debuterer på dansk

Copenhagen Film Fund debuterer på dansk

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten