Odense 2022
05. sep. 2022
Hlynur Pálmason vinder i Odense
Nest handler om tre søskende, der bygger en hule højt hævet over jorden. Hlynur Pálmasons kortfilm har kørt sig i stilling til flere store priser. Foto | Snowglobe

Hlynur Pálmason vinder i Odense

Den etablerede instruktør sejrer på festivalen med kortfilm, der nu er i spil til en Oscar, mens de nominerede til Robert-pris tæller talenter kendt fra Ekko Shortlist.

Af Nicki Bruun

I weekenden blev vinderne fundet på kortfilmfestivalen i Odense.

Her blev den store sejrherre dansk-islandske Hlynur Pálmason, der til december er i biograferne med spillefilmen Vanskabte land, men også har lavet kortfilmen Nest.

Den smukke film om tre søskende, der bygger en hule højt hævet over jorden, vandt prisen for bedste danske kortfilm.

Dermed er Nest kvalificeret til en Oscar-nominering for bedste kortfilm. I Odense blev Pálmasons film også hædret med en indstilling til den europæiske pendant til Oscar-uddelingen, European Film Awards.

I den internationale konkurrence gik hovedprisen til fransk-senegalesiske Ramata-Toulaye Sys Astel. Det er en rørende historie om en trettenårig pige, der i det nordlige Senegal forsøger at passe på familiens køer og kæmper med forholdet til sin far.

På dokumentarfronten blev danske Andreas Haubjerg hædret for sin vinderfilm The Game. I animationskonkurrencen vandt franske The Seine’s Tears hovedprisen, mens danske Tobias Rud snuppede talentprisen for den skønne I’ll Be Your Kettle, der er på Ekko Shortlist.

Alle 123 udvalgte kortfilm på årets festival kan i denne uge ses online på streamingtjenesten OFFStream for 89 kroner.

Gensyn med Ottilie
På Odense-festivalen blev det vanen tro også afsløret, hvilke film der er nomineret til en Robert-pris i kategorien for kortfilm.

Også her blev det til hæder for Hlynur Pálmasons Nest, der er en af de fem nominerede. Inden han slog igennem som en af europæisk films mest interessante filmskabere, stod han bag Filmskole-afgangsfilmen En maler, der kan ses på Ekko Shortlist.

De fire andre nominerede film er også af instruktører kendt fra Ekko Shortlist.

Tone Ottilie vandt i 2017 hovedprisen ved Ekko Shortlist Awards for Lulus første gang, og hun er nu i spil til en Robert med sin afgangsfilm fra Den Danske Filmskole, Katastrofer.

Den sikrede desuden hovedrolleindehaveren Boy Ewald den nye pris som bedste danske skuespiller på Odense-festivalen.

Sara Hjort nomineret
Også Jahfar Muataz – som vi har tegnet et portræt af – er på onlinehitlisten med Kaboos og Partisan. Han er blevet nomineret for sin Super16-midtvejsfilm Det ottende sakramente.

Vores udsendte i Odense talte undervejs med skuespilleren Sara Hjort Ditlevsen, der i sin anden film som instruktør, Hungud, skildrer en kvindes svære valg mellem karriere og familie.

Sara Hjort Ditlevsen debuterede bag kameraet med Bror, der var nomineret ved vores prisfest i 2020, og nu har hun muligheden for at vinde en Robert for Hungud.

Endelig er Marco Lawson nomineret for det komplekse drama Middagen, der også vandt FilmFyn Talent-prisen i Odense. Instruktøren har tidligere lavet det slående drama Privatskolen, der har en flot placering som nummer 29 på All Time Shortlist.

Relevante artikler

Odense 2022
02. sep. 2022
Kunsten eller moderskabet?

Kunsten eller moderskabet?

Relateret film

Privatskolen

Privatskolen

Kaboos

Kaboos

Bror

Bror

Lulus første gang

Lulus første gang

En maler

En maler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten