Nyhed
21. maj 2014
Guldpalmens spidskandidater
Gelsomina (Alexandra Lungu, tv.) viser søsteren sit trick med at tage bier i munden og lade dem kravle på kinden i Rohrwachers italienske Guldpalme-kandidat Le Meraviglie. Foto | Simona Pampallona

Cannes: Guldpalmens spidskandidater

Over halvvejs i Cannes-festivalen har vi igen taget temperaturen på vores kritikerpanel. Se hvilke film, der ligger i spidsen til Guldpalmen.

Af Andreas Risby og Freya Bjørnlund

De første tolv af hovedkonkurrencens atten film har nu rullet over lærredet i Cannes. Og de har alle mødt kritikernes dom på Ekkos stjernebarometer.

Forrest i feltet er Alice Rohrwachers Le Meraviglie med et gennemsnit på 3,4 stjerner. Man må dog have med i regnestykket, at to af paneldeltagerne endnu ikke har set det italienske søsterdrama.

Men de er sandsynligvis gået glip af et godt bud på Guldpalme-vinderen. I hvert fald hvis man skal tro panelets to chefredaktører, Ekkos egen Claus Christensen og Kjetil Lismoen fra det norske filmmagasin Rushprint.

Begge vil foreløbig sætte deres penge på, at filmen ender øverst på skammelen, når juryen skal vælge en vinder næste lørdag. Filmen er på en gang en social skildring af en biavlerfamilie i en italiensk flække og et coming of age-drama om familiens fjortenårige datter, der påtager sig et stort ansvar.

Favoritter ligger tæt
Sammensætningen af årets jury har affødt spekulationer om, at Guldpalmen vil gå til en kvinde. Helt usædvanligt har juryen et overtal af kvindelige medlemmer og en kvindelig instruktør som formand, nemlig newzealandske Jane Campion.

Le Meraviglie er skarpt forfulgt af Timbuktu, der henter et snit på 3,3.

Den mauretanske instruktør Abderrahmane Sissako har begejstret over hele linjen med sit poetiske og politiske drama fra Mali. Alle paneldeltagere uddeler mindst tre stjerner, og den garvede Screen-anmelder, britiske Lee Marshall, udpegede allerede i fredags filmen til sin Guldpalme-favorit.

På en foreløbig tredjeplads finder vi Nuri Bilge Ceylans Winter Sleep, der inkasserer et solidt gennemsnit på 3,2 stjerner. To kritikere har dog endnu til gode at se den 196 minutter lange snakkefilm.

Den tyrkiske instruktør er en genganger i festivalens hovedkonkurrence og har været i spil til Guldpalmen hele fem gange.

Cronenberg deler vandene
Herhjemme holder vi særligt øje med Tommy Lee Jones’ The Homesman, der præsenterer hovedkonkurrencens to danske indslag, nemlig Sonja Richter og David Dencik. Westernfilmen klarer sig udmærket blandt konkurrenterne og lægger sig i midterfeltet med et stjernegennemsnit på 2,7.

Én film deler eftertrykkeligt vandene.

Cannes-veteranen David Cronenberg har været i hovedkonkurrencen fem gange, dog uden at hive sejren hjem. I år stiller han op med Hollywood-satiren Maps to the Stars, som kritikerpanelet både hader og elsker. Engelske Damon Wise er begejstret og kvitterer med fire stjerner. Men Ariane Allard fra det franske magasin Positif vil ikke af med mere end en enkelt. Filmen får et samlet gennemsnit på 2,6.

Hovedkonkurrencens ubestridte bundskraber er Atom Egoyans thriller The Captive. Det er ikke lykkedes den canadiske auteur at mønstre mere end 1,6 stjerner fra panelets anmelderstab.

Se Ekkos internationale stjernebarometer.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten