Nyhed
27. maj 2012
Guldpalmen går til Michael Haneke
Emmanuelle Riva, Michael Haneke og Jean-Louis Trintignant Foto | Cannes Film Festival

Guldpalmen går til Michael Haneke

Hanekes Amour vinder Guldpalmen, mens Mads Mikkelsen får prisen for bedste mandlige skuespiller i Cannes.

Af Claus Christensen og Jacob Ludvigsen

Det blev Ekkos favorit, Michael Hanekes Amour, som vandt Guldpalmen på årets filmfestival i Cannes.

Den 70-årige instruktør Haneke modtog prisen flankeret af filmens hovedrolleindehavere, 81-årige Jean-Louis Trintignant og 85-årige Emmanuelle Riva.

Hele Grand Théâtre Lumière rejste sig op og klappede, og filmen – et kammerspil om en ældre mand, der passer sin kone på hendes dødsleje – var tydeligvis en populær vinder.

Haneke vandt for tre år siden Guldpalmen med Det hvide bånd, og med den nye triumf indtræder han i det fine selskab af instruktører, som har vundet palmen to gange. Dardenne-brødrene, Shohei Imamura, Emir Kusturica, Francis Ford Coppola, Alf Sjöberg og vores egen Bille August.

De danske forhåbninger til Thomas Vinterbergs Jagten blev delvist indfriet, idet Mads Mikkelsen vandt prisen for bedste mandlige skuespiller.

Prisen for bedste kvindelige skuespiller tilfaldt noget overraskende de to debuterende skuespillere, Cosmina Stratan og Cristina Flutur, der har hovedrollerne i Cristian Mungius lesbiske nonnedrama, Beyond the Hills.

Og den rumænske instruktør, der i 2007 vandt Guldpalmen med 4 måneder, 3 uger og 2 dage, havde ekstra grund til at stråle. Han blev nemlig selv kaldt på scenen for at modtage prisen for bedste manuskript.

Festivalens andenplads, Grand Prix, gik overraskende til Matteo Garrones Reality, som de færreste havde spået en vinderchance. Men det har åbenbart ikke skadet Garrone, at juryformanden var hans italienske landsmand, Nanni Moretti. Tredjepladsen, Juryens pris, tilfaldt Ken Loach’ The Angels' Share, som er en lille, men charmerende komedie fra Glasgow.

Prisen for bedste instruktør gik til mexicanske Carlos Reygadas (Post Tenebras Lux), og Camera d’Or, prisen for bedste debuterende instruktør, gik til en af de mest populære film på festivalen, Beasts of the Southern Wild, der blev vist i sidekonkurrencen Un Certain Regard.

Vindere på årets Cannes-festival

Guldpalmen: Amour

Grand Prix: Reality (Matteo Garrone)

Prix du Jury: The Angels' Share (Ken Loach)

Bedste instruktør: Carlos Reygadas (Post Tenebras Lux)

Bedste manuskript: Cristian Mungiu (Beyond the Hills)

Bedste kvindelige skuespiller: Cosmina Stratan og Cristina Flutur (Beyond the Hills)

Bedste mandlige skuespiller: Mads Mikkelsen (Jagten)

Camera d’Or (debutantpris): Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin)

Un Certain Regard (sidekonkurrence): Después de Lucia (Michel Franco)

Bedste kortfilm: Silence (L. Rezan Yesilbas)

Cinéfondation (Filmskole): The Road To (Taisia Igumentseva)

Fipresci (kritikerpris): In the Fog (Sergei Loznitsa)

Relevante artikler

Nyhed
21. maj 2012
Muntert møde med dyster østriger

Muntert møde med dyster østriger

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten