Berlinale 2022
17. feb. 2022
Guldbjørnen går til spansk familieskildring
Carla Simóns Alcarràs foregår på en ferskenplantage i Catalonien, som efter at være gået i arv gennem generationer trues af den lokale landejer, der vil anlægge et solcelleanlæg. Foto | Avalon

Guldbjørnen går til spansk familieskildring

Spanske Carla Simón vinder Berlinalens hovedpris for sin naturalistiske Alcarràs ved en prisfest, der bød på sikre valg og få overraskelser.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”Jeg anser mig selv som en datter af Berlinalen,” sagde en dybt bevæget Carla Simón fra scenen på Berlinale Palast, hvor hun onsdag aften modtog Guldbjørnen for Alcarràs

”Jeg burde måske bare flytte hertil. For hver gang vi er her, sker der noget fantastisk.” 

Sidst den catalansk-spanske instruktør var på festivalen, modtog hun festivalens debutantpris for Sommeren 1993, og ligesom den film bygger Alcarràs på hendes barndomserindringer. 

Filmen foregår på en ferskenplantage i Catalonien, der har været dyrket af samme familie i generationer. Men nu trues plantagen af den lokale landejer, der hellere vil anlægge et solcelleanlæg. 

Carla Simón takkede sin familie, og dedikerede prisen til små landbrug verden over. ”Deres måde at dyrke jorden på, er bæredygtig og respektfuld over for landet, men i dag virker deres håndkraft nærmest som en protest mod industrilandbrug.” 

Alcarràs er et logisk valg til festivalens hovedpris. Ikke bare på grund af en stærk naturalistisk familieskildring, men også som en ukontroversiel konsensusfilm, der umuligt kan træde nogen over tæerne. 

Det er sigende for prisvinderne på dette års Berlinale. 

Denis vinder instruktørpris
Festivalens andenpris – en af mange Sølvbjørne – går således til den blidt underfundige snakkefilm The Novelist’s Film af sydkoreanske Hong Sangsoo, der virker overrasket, da han stiger op på scenen. 

”Jeg fortsætter bare, som jeg plejer,” forklarer han ydmygt. Det kan han også roligt gøre, for sidste år modtog han Berlinalens manuskriptpris for sin noget mindre vellykkede Introduction

Hong Sangsoo er den eneste mand blandt aftenens hovedvindere, selv om Berlinalens kønsstatistik har haltet lidt bagefter. 

Juryens næstbedste Sølvbjørn vinder Natalia López Gallardo for det mexicanske familieportræt Robe of Gems, mens instruktørprisen går til den 75-årige mesterinstruktør Claire Denis for det smertelige franske forholdsdrama Both Sides of the Blade

Den har Juliette Binoche og Vincent Lindon i hovedrollerne som Sara og Jean, hvis ægteskab slår revner, da Jean starter et nyt selskab med Saras eksmand Francois. 

”Sara tillader sig selv at gøre, hvad der ofte kun er forbeholdt mænd: Hun tager sig friheden til at udforske sine følelser,” forklarer Claire Denis til pressemødet efter filmen. 

”Som hun siger til Jean, så holder man aldrig op med at elske nogen. Det er fristende at tjekke efter, om den kærlighed stadig er i live.” 

Both Sides of the Blade er et velspillet drama, men begejstringen for den har været til at overse, siden den havde verdenspremieren i torsdags. Det er nemlig også en besk forholdsfilm, hvor begge parters stolte egoisme giver få følelsesmæssige holdepunkter for publikum. 

Tysk Guantanamo-film
Årets eneste dobbeltvinder er Michael Kochs tyske Rabiye Kurnaz v. George W. Bush. Det er en autentisk dramedy om en stålsat tysk-tyrkisk mor, der sammen med en idealistisk advokat indleder en årelang kamp mod den amerikanske regering for at få sin søn løsladt fra Guantanamo. 

Filmen sikrer manuskriptprisen til Laila Stieler og den kønsneutrale skuespilpris for bedste hovedrolle til den tyske komiker Meltem Kaptan. 

Det er velfortjent! 

Filmen er en crowdpleasende langemand til den ansvars-allergiske amerikanske regering. Og Meltem Kaptan gør moren til et sprudlende bekendtskab, der springer behændigt over bureaukratiske benspænd. 

”Som vi siger i Tyrkiet: Man skal have en onkel i Ankara!”

Berlinalen 2022


Guldbjørnen
Alcarrás, instr. Carla Simón 

Sølvbjørnen, Juryens pris
The Novelist's Film, instr. Hong Sangsoo 

Sølvbjørnen, Juryens andenpris
Robe of Gems, instr. Natalia López Gallardo 

Bedste instruktør
Claire Denis, Both Sides of the Blade 

Bedste skuespiller
Meltem Kaptan, Rabiye Kurnaz vs. George W. Bush 

Bedste birolleskuespiller
Laura Basuki, Nana: Before, Now & Then 

Bedste manuskript
Rabiye Kurnaz vs. George W. Bush, Laila Stieler 

Filmkunstnerisk fornyelse
Everything Will Be Okay, instr. Rithy Panh 

Special Jury Mention
A Piece of Sky, instr. Michael Koch 

Berlinalens dokumentarpris
Myanmar Diaries, instr. The Myanmar Film Collective 

GWFF debutantpris
Sonne, instr. Kurdwin Ayub

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmmagasinet Ekkos udsendte på årets Berlin-festival.

Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.

Berlinalen går tilbage til 1951 og regnes for en af verdens førende filmfestivaler.

Løber fra 10. til 20. februar.

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
15. feb. 2022
Against the Ice

Against the Ice

Serieanmeldelse
14. feb. 2022
Dag & nat

Dag & nat

festivalanmeldelse
13. feb. 2022
Beautiful Beings

Beautiful Beings

Biografanmeldelse
04. juni 2018
Sommeren 1993

Sommeren 1993

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten