Berlinale 2013
16. feb. 2013
Guldbjørnen går til Rumænien
Den rumænske Guldbjørn-vinder Child's Pose skildrer en kynisk overklasse og er kritisk over for det rumænske samfunds magtelite. Foto | Cos Aelenei

Guldbjørnen går til Rumænien

Anmelderfavoritten Child’s Pose blev besmykket med Guldbjørnen på Berlinalen, der vanen tro hyldede samfundskritiske film – heriblandt to danskproducerede.

Af Daniel Pilgaard

Det samfundskritiske drama Child’s Pose vandt her til aften den prestigefyldte Guldbjørn ved den 63. Berlinale. 

Filmen har været en af kritikkernes favoritter og scorede årets næsthøjeste gennemsnit i branchemagasinet Screens anmelderpanel. 

I Child’s Pose spiller Luminita Gheorghiu den kyniske overklassekvinde Cornelia, der øjner muligheden for at få sin søn Barbu tilbage i folden.

Barbu kører i starten af filmen en fattig dreng i døden og står til en længere fængselsstraf. Retfærdighed er dog ikke en selvfølge for den fattige familie, for den indflydelsesrige Cornelia sætter alt ind på at få sin søn frikendt. 

Ny sejr for rumænsk filmbølge
Guldbjørnen blev modtaget af filmens instruktør Calin Peter Netzer og producer Ada Solomon, som takkede Berlinalen for at hylde kunstfilm med samfundskritiske lag.

Child’s Pose er en kritik af det rumænske samfund, hvor korrupte politikere og overklassen regerer. I Rumænien er det heller ikke er en selvfølgelig at ytre sig frit på film, hvilket Ada Solomon sarkastisk takkede hjemlandet for: 

”Jeg vil gerne takke alle dem, som har modarbejdet os, og dem, som ikke har troet på os. I gør os nemlig så meget stærkere,” lød det. 

Guldbjørnen er endnu en sejr for den bølge i rumænsk film, der startede i 2007, da Cristian Mingius mesterlige 4 måneder, 3 uger og 2 dage vandt Guldpalmen og gik sin sejrsgang verden over.

Iransk Fritz Lang
Samme kritiske røst finder man i Jafar Panahis Pardé, som var Ekkos bud på Berlinalens vinder.

Den iranske metafilm måtte dog nøjes med Sølvbjørnen for bedste manuskript. Selv sidder Jafar Panahi i husarrest, men hans medinstruktør Kamboziya Partovi modtog prisen.

”Det har altid været umuligt at stoppe store kunstnere,” sagde han og sammenlignede Panahi med blandt andre den legendariske instruktør Fritz Lang, der flygtede fra Nazi-Tyskland. 

Paulina Garcia vandt som ventet for bedste kvindelige skuespilpræstation for sin humoristiske og gribende rolle i Gloria, hvor hun spiller en 58-årig fraskilt kvinde, som forsøger at åbne et nyt kærlighedskapitel. 

Den kasakhstanske Harmony Lessons var ifølge Ekkos udsendte Berlinalens bedste. Men den måtte nøjes med en Sølvbjørn til filmens fotograf Aziz Zhambakiyev, hvis billeder af snedækkede kasakhstanske landskaber og den trettenårige, psykopatiske hovedperson Aslan da også er imponerende flot filmet. 

Soderbergh snydt igen
Steven Soderbergh måtte for fjerde gang i karrieren se sig snydt for Sølvbjørnen for bedste instruktion. Prisen gik i stedet til hans amerikanske kollega David Gordon Green for humørbomben Prince Avalanche om de to tossede vejarbejdere Alvin og Lance, spillet af Paul Rudd og Emile Hirsch. 

Canadiske Denis Côte fik med Vic + Flo, som er en slags blanding af Wes Anderson og Michael Haneke, Sølvbjørnen for en film, der åbner nye kunstneriske perspektiver. Det var da også den film, der delte vandene mest, og i Screens anmelderpanel fik filmen både bund- og topkarakter. 

Aftenens eneste dobbelte prisvinder blev Danis Tanovic’ bosniske An Episode in the Life of an Iron Picker. Den skildrer en fattig romafamilie og modtog Juryens Grand Prix samt Sølvbjørnen for bedste skuespiller til hovedrolleindehaveren Nazif Mujic. 

Act of Killing publikumsfavorit
Tidligere på dagen blev publikumspriserne i Panorama-programmet uddelt. Her fik Joshua Oppenheimers dansk-producerede The Act of Killing prisen for bedste dokumentarfilm. 

Filmen – der fortæller om folkemordet i Indonesien gennem øjnene på bødlerne – var ellers oppe mod et stærkt felt, blandt andet den rystende Narco Cultura, der viste modbydelige mexicanske mord, samt den dansk-norsk-svensk producerede TPB AFK The Pirate Bay Away From Keyboard, der fortæller en fascinerende historie om de tre svenske computernørder, som blev Hollywoods største fjender. 

Festivalens Fredspris gik til den dansk-palæstinensiske instruktør Mahdi Fleifels A World Not Ours, der handler om livet i en flygtningelejr i Libanon. Instruktøren boede som ung selv i lejren, inden han flygtede til Danmark sammen med sin familie.

Berlinale-vindere 2013

Guldbjørnen for bedste film:
Child’s Pose

Sølvbjørnen for Jury Grand Prix:
Danis Tanovic (An Episode in the Life of an Iron Picker)

Sølvbjørnen for bedste instruktør:
David Gordon Green (Prince Avalanche)

Sølvbjørnen for bedste manuskript:
Jafar Panahi og Kamboziya Partovi (Pardé)

Sølvbjørnen for bedste mandlige skuespiller:
Nazif Mujic (An Episode in the Life of an Iron Picker)

Sølvbjørnen for bedste kvindelige skuespiller:
Paulina Garcia (Gloria)

Sølvbjørnen for nye kunstneriske perspektiver:
Denis Côte (Vic + Flo

Sølvbjørnen for outstanding artistic contribution in camera:
Aziz Zhambakiyev (Harmony Lessons

Speciel Mention:
Layla Fourie (Pia Marais)
Promised Land (Gus Van Sant)

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten