Nyhed
08. dec. 2022
Grønlandsk-dansk film på stor festival
Den grønlandske menneskerettighedsaktivist Aaju Peter har dedikeret sit liv til kampen for inuit i hele Arktis. Foto | Angela Gzowski

Grønlandsk-dansk film på stor festival

Dokumentar om en grønlandsk menneskerettighedsaktivist er blevet udtaget til en af verdens førende filmfestivaler.

Af Nicki Bruun

Når kalenderåret skifter til 2023, starter en ny festivalsæson som sædvanligt med den amerikanske Sundance-festival, der i år løber fra 19. til 29. januar.

Festivalen er et springbræt for film, som vi kommer til at tale om i resten af året. Og blandt de særligt udvalgte er en grønlandsk-dansk dokumentar.

Twice Colonized handler om den grønlandske menneskerettighedsaktivist Aaju Peter, som har dedikeret sit liv til kampen for inuit i hele Arktis. En personlig tragedie tvinger hende til at konfrontere sin fortid, samtidig med at hun kæmper for oprindelige folks rettigheder.

Filmen er produceret af Emile Hertling Péronard, der er født i den grønlandske hovedstad Nuuk og har læst filmvidenskab på Københavns Universitet. Han stiftede i 2011 produktionsselskabet Ánorâk Film, der står bag Twice Colonized.

Den er instrueret af Lin Alluna, der laver sin første lange dokumentar efter uddannelsen fra Den Danske Filmskole i 2017.

”Filmen har været syv år undervejs, og for Aaju og jeg har det været en lang rejse med både latter og tårer. Derfor er jeg utroligt rørt over denne anerkendelse fra Sundance,” udtaler Lin Alluna, der har skrevet manuskriptet sammen med Aaju Peter.

”Aaju er et dedikeret menneske, der generøst deler sin livshistorie og blotter sin sjæl for, at vi kan lære af hende. Mit håb er, at filmen vil inspirere verden, ligesom hun har inspireret alle os, der har været samlet om at lave filmen med hende.”

Fysisk møde
Næste års Sundance-festival bliver afholdt fysisk, efter de seneste to udgaver har været digitale på grund af coronakrisen. Festivalen afslørede i går aftes dansk tid sit fulde program.

Det byder vanen tro på spændende titler fra særligt undergrunden i den amerikanske filmbranche. Men der er også andet dansk islæt i form af den svensk-danske dokumentar Fantastic Machine, der handler om menneskets relation til og fascination af kameraet.

Ruben Östlunds produktionsselskab Plattform Produktion har produceret filmen, mens Vibeke Vogel fra danske Bullitt Film er co-producer med støtte fra Det Danske Filminstitut.

Fantastic Machine distribueres herhjemme af Øst for Paradis og får premiere i løbet af 2023.

Twice Colonized forventes også at få dansk premiere på et endnu ikke fastlagt tidspunkt næste år. Ekko dækker som vanligt Sundance-festivalen, hvor vi naturligvis vil holde godt øje med begge film, og hvad der ellers gemmer sig af spændende sager i programmet.

Relevante artikler

Cph:Dox 2020
15. mar. 2020
Kampen om Grønland

Kampen om Grønland

Biografanmeldelse
23. maj 2018
Mit Grønland

Mit Grønland

Interview
24. feb. 2015
Grønlændere vil selv

Grønlændere vil selv

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten