Nyhed
26. mar. 2009
Fritzl og den østrigske kælder

Fritzl og den østrigske kælder

Filosoffen Peter Tudvad gør op med forklaringerne på Josef Fritzls "ondskab".

Af Line Bitsch Herdel

Der gik chokbølger igennem Europa, da det kom frem, at en far havde holdt sin datter indespærret og seksuelt misbrugt hende i familiens kælder i 24 år.

Pressen har udnævnt Josef Fritzl til monster, men der skal nok et mere nuanceret billede til for at forklare, hvad der driver et menneske til den slags.

Forleden faldt dommen over Fritzl, som under retssagens første dage skjulte sig bag et blåt ringbind. Domstolen i St. Pölten idømte ham livsvarigt fængsel for overgrebene på datteren og drab på indavlet en søn. 73-årige Josef Fritzl, som med det samme accepterede dommen, kommer til at tilbringe resten af sit liv på en psykiatrisk institution.

Digerne bryder sammen
Fritzls løbende voldtægter af Elisabeth, i dag 42 år, resulterede i syv børn. Et af dem, en tvilling, døde få dage efter fødslen, fordi det ikke fik hjælp af Fritzl, der efterfølgende angiveligt brændte barnets jordiske rester. Derfor var han også tiltalt for drab.

Filosoffen Peter Tudvad har fulgt sagen og tager os i et essay med ned i den østrigske kælder for at se på det eksistentialistiske problem, tragedien i Amstetten symboliserer.

Er det et Auschwitz i familieformat eller almenmenneskelige tilbøjeligheder, spørger filosoffen og anfægter ved hjælp af østrigske filminstruktører og dramatikere det, han kalder samfundets konstruerede skel mellem godt og ondt.

"Kulturen, medicinen og psykologien kan inddæmme drifterne, men indimellem bryder digerne sammen og afslører den kraft, der hviler bag dem," skriver Peter Tudvad.

Vi reducerer det forfærdelige
"Som den franske filosof Jean-Paul Sartre mente, ender de mellemmenneskelige relationer uundgåeligt i et spil, hvor ét frit individ søger at dominere et andet," fortsætter Peter Tudvad.

Han mener, at vi reducerer det forfærdelige, når vi forventer, at politi og psykiatere kan give os konkrete grunde til Josef Fritzls vanvid.

Det, vi vil forstå, er jo netop det uforståelige, skriver Peter Tudvad.

Relevante artikler

Essay
20. dec. 2008
Josef fra Amstetten

Josef fra Amstetten

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten