Nyhed
25. feb. 2011
Fredensborg har lavet modig karikatur

Fredensborg har lavet modig karikatur

Filmkritiker og tidligere filmkonsulent Morten Piil tager René Fredensborg og hans artikel i forsvar.
Af Helene Withington

”Skal alle artikler virkelig ligne hinanden i tone og stil?”

Spørgsmålet bliver stillet i et læserbrev i Politiken den 24. februar. Afsenderen er Morten Piil, dansk filmkritiks grand old mand og i perioden fra 1975 til 1977 filmkonsulent ved Det Danske Filminstitut.

Piil reagerer på P1-værten Per Juul Carlsens kritik af René Fredensborg og Ekko. Fredensborg har som aspirerende filminstruktør skrevet en kontroversiel, personlig beretning om sit møde med den danske filmbranche og det danske støttesystem. En beretning, der har fået en konsulent fyret.

Morten Piil, hvorfor valgte du at indsende læserbrevet?

”Nu har Per Juul Carlsen faret frem to gange i Politiken mod Ekko og mod René Fredensborg. Og så syntes jeg, at han trængte til at blive modsagt.”

Hvorfor?

”Primært fejler Per Juul Carlsens argumentation, fordi han kritiserer Fredensborg for at skrive en anden slags artikel end den, Juul Carlsen helst havde set skrevet. Han går ikke ind på artiklens præmisser. Det er en satire. Han mener, det havde været meget finere at skrive en analyse af indspistheden, men det er noget ganske andet.”

Form for karikaturtegning
Hvad synes du om, at Ekko valgte at bringe artiklen?

”Det er okay. For det er meget sjældent, at en ansøger, som ikke kommer igennem systemet, udstiller sig selv så nøgent, som Fredensborg gør.”

”En anden ting er, at den er velskrevet, og Fredensborg sparer jo ikke sig selv. Man er aldrig i tvivl om, at der er en opsparet frustration hos ham. Som læser kan man derfor selv lægge til og trække fra og tænke, at det måske ikke er helt så slemt, som det bliver fremstillet.”

Er skildringen ikke meget grovkornet?

”Det er en form for karikatur, og en karikaturtegning må man jo af og til finde sig i. Artiklen er meget subjektiv, det ligger i hvert eneste bogstav og i hele tonen. Så derfor synes jeg, at de, der bliver nævnt, ikke behøver at tage det så tungt - bortset fra konsulenten.”

Ømskindet reaktion
— Kan du forstå, at artiklen har skabt sådan en virak?

”Nej, det overraskede mig, at filmbranchen har reageret så nærtagende og ømskindet på den.”

Hvad synes du, artiklen viser om Fredensborg?

”At han er modig. Jeg ved dog ikke, om jeg selv på den måde ville have skrevet om personer, som havde støttet mig.”

”Man kan også diskutere, hvor etisk rigtigt det er at nævne disse personer ved navn. Men her er problemet, at selvom han havde maskeret navnene, så ville man alligevel kunne finde frem til, hvem det var.”

— Så det havde ikke haft nogen effekt, hvis man havde anonymiseret dem?


”Nej, det ville nok være illusorisk.”

Relevante artikler

Nyhed
21. feb. 2011
Fredensborg svarer på kritikken

Fredensborg svarer på kritikken

Nyhed
19. feb. 2011
Absurd kon­spira­tions­te­o­ri

Absurd kon­spira­tions­te­o­ri

Nyhed
14. feb. 2011
Aflever pengene tilbage, Fredensborg!

Aflever pengene tilbage, Fredensborg!

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten