Interview
13. aug. 2013
Forsker opdager ukendt dansk nazi-film
Den kendte folkekirkepræst og salmeforsker Anders Malling prædiker i nyopdaget dansk nazi-film fra en hagekorsprydende talerstol. Foto | Det Danske Filminstitut

Forsker opdager ukendt dansk nazi-film

En film om livet i det danske nazistparti i 1930’erne er dukket op i forbindelse med et stort forskningsprojekt om dansk film under Besættelsen.

Af Daniel Pilgaard

Efter tre års arbejde er filmhistoriker på Det Danske Filminstitut Lars-Martin Sørensen ved at afslutte sit forskningsprojekt om filmkulturen i Danmark under Besættelsen. 

Under arbejdet er en opsigtsvækkende film dukket op med 30 minutters hjemmeoptagelser, der giver et sjældent indblik i Danmarks Nationalsocialistiske Arbejderparti og nazisternes dagligdag fra cirka 1930 og frem til 1940. 

”Filmens scener viser blandt andet billeder fra livet på partikontoret i Sønderjylland og arbejdet med at trykke den nazistiske avis Fædrelandet i Kolding. Kameraet glider også forbi prominente nazister som den kendte folkekirkepræst og salmeforsker Anders Malling, der står og prædiker fra en hagekorsprydet talerstol for en heilende forsamling,” fortæller Lars-Martin Sørensen. 

Også den kendte nazi-leder Fritz Clausens er med på optagelserne, hvor han ses under sportsstævner, demonstrationer og møder. 

”Og en af de mere kuriøse nazi-ikoner dukker også op i skikkelse af den sønderjyske bondeoprører Cornelius Petersen, der blev fængslet, efter han kaldte statsminister Thorvald Stauning for en røverhøvding, som skulle slås ihjel.” 

Børn, der heiler
Filmhistorikeren har gennemgået alt materiale i det danske filmarkiv, der henviser til nazismen. Og den nyopdagede film byder på en sammenhængende selvfremstilling af nazisterne, som ikke tidligere er set. 

Lars-Martin Sørensen mener, at filmen for alvor er interessant, fordi den viser nazisterne som helt almindelige mennesker. 

”Vi har set klip i efterkrigstidens dokumentarer, men ofte har der siddet en tidligere modstandsmand ved klippebordet og hængt nazisterne ud som psykopater og småt begavede. Her kommer vi helt ind i folks baghaver, hvor små piger står og smiler og heiler til kameraet. Vi møder mennesker, som hverken er dæmoniske eller marcherer, men bare står og hyggesnakker. Den slags er ikke set før,” siger forskeren. 

Tvivl om filmens anvendelse
Optagelserne indikerer, at filmen er råklip om partiets historie, der skulle bruges til undervisning, formentligt på SA-skolen for rekrutter i Ringsted, vurderer Lars-Møller Sørensen. Han har derfor netop navngivetfilmen SA-skolefilmen inspireret af en af filmens mellemtekster. 

Han tvivler dog på, at filmen rent faktisk er blevet anvendt, da nazist-partiets stifter Cay Lembcke optræder i klippene. 

Cay Lembcke grundlagde DNSAP i 1930 og stod i spidsen for partiet, indtil Fritz Clausen i sommeren 1933 kuppede sig til ”førerposten”. Clausen sad på tronen indtil 1943, hvor han blev ekskluderet på grund af sin tiltagende alkoholisme. 

”Efter Fritz Clausens kup blev partistifteren skrevet ud af den officielle partihistorie, og derfor er det utænkeligt, at filmen kan have været brugt med Fører Clausens velsignelse,” forklarer Lars-Martin Sørensen, der har rådført sig med Det Kongelige Biblioteks forsker, John T. Lauridsen, der er en af landets førende eksperter på krigstidens danske nazister. 

Instruktør likvideret
SA-skolefilmen er ikke den eneste interessante film, som er dukket op fra arkivets støvede hylder. Nazist-partiets propagandaorgan Landskontoret for Folkeoplysning står bag en hvervefilm til Frikorps Danmark, hvis formål var at bekæmpe kommunisme. Det kostede mange af de unge soldater – der ikke nødvendigvis var nazister – livet under kampene på Østfronten i starten af 1940’erne. 

Filmens instruktør Preben Bang Edemann havde tidligere arbejdet som lydmand på Socialdemokratiets propagandafilm Danmark for folket fra 1937. Kort inden Danmarks befrielse blev han likvideret af modstandsgruppen Holger Danske. 

Uset antisemitisme
Ifølge Lars-Martin Sørensen skildrer hvervefilmen udramatisk livet som rekrut i de tyske træningslejre med henblik på at mindske frygten for den reelle virkelighed. 

Her er filmforskeren stødt på optagelser, der stammer fra en tysk ugerevy, og som viser en flok skræmte mænd, der står på række i en østeuropæisk ghetto. 

”Uden for billedet er det tydeligt, at en person dikterer en enkelt af mændene til at dreje hovedet til siden, så man kan se hans store jødenæse. Vi ved fra tyske film, at jøder skræmmes til at posere, men i Danmark har vi ikke set den type antisemitiske propaganda i filmmediet,” forklarer Lars-Martin Sørensen. 

Udstilling og online-film
På hjemmesiden sculptingthepast.dk kan man læse mere om de to film, som tilmed kan ses online fra den 23. august i forbindelsen med, at Cinemateket i København åbner udstillingen af samme navn. 

Sculpting the Past sætter fokus på filmmediets rolle som kulturbærer og historieformidler. 

Efter planen udkommer Lars-Martin Sørensens bog om filmkulturen i Danmark under Besættelsen i løbet af 2014.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten