Kronik
29. apr. 2025
Forandring kræver handling

Vild med dans er produceret af Mastiff og kendt for sit fokus på diversitet foran kameraet, men bag kameraet står det skralt til med mangfoldigheden i film- og tv-branchen. 

Foto | Emil Nicolai Helms

Opråb: Forandring kræver handling

Syv produktionsselskaber er gået sammen om at gøre det mere bæredygtigt at rekruttere bredere, men projektet mangler finansiering.

Af Thomas Hersi-Heurlin og Jennifer Maria Matos Tonndorff

Eftersom du læser denne kommentar hos Ekko, kender du allerede proceduren. En idé bliver udviklet, et manuskript skrevet, et hold rekrutteret og visionen eksekveret.

Men hvem står bag det hele? Hvem vælger historien, former udtrykket og sætter tonen?

I frygt for at skræmme den trætte læser væk indeholder overskriften på kommentaren hverken ordene ”mangfoldighed”, ”diversitet” eller ”inklusion”. For disse er blevet til tomme floskler i branchen, hvor vi konstant påpeger problemerne, men sjældent kommer med bæredygtige løsninger.

For tv- og filmbranchen i Danmark har allerede talt om behovet for mere mangfoldighed, men virkeligheden bag kameraet halter fortsat alvorligt efter. Vi må jo bare konkludere, at forandringen ikke sker af sig selv, den skal organiseres, ledes, og ikke mindst finansieres. 

Så hvordan får vi vendt skuden, gjort situationen mere spændende og, ikke mindst, denne kommentar til mere opløftende læsning?

Et helhedsinitiativ
Den gode nyhed er, at syv produktionsselskaber – Monday, Mastiff, Godt, Strong, Impact, Koncern og Blu – er gået sammen om at udvikle et arbejdsgiverinitiativ, der gennem uddannelse og netværk skal gøre det mere bæredygtigt for branchen at rekruttere og fastholde flere diverse arbejdsprofiler.

Initiativet har til hovedmål at skabe mere mangfoldige medarbejdersammensætninger på – til at starte med – de syv selskaber ved at hjælpe produktionsselskaberne med at rekruttere bredere.

Det skal blandt andet ske ved at skrive mere inkluderende jobopslag, tilbyde kurser og oplæg til ledelsen og medarbejderne i mangfoldighed og inklusion samt opsætte og udrulle et internt uddannelsesforløb for personer med minoritetsetnisk baggrund.

Det skal ses som et helhedsinitiativ, der skaber varig forandring via uddannelse, netværk og inkluderende arbejdsmiljøer. 

Åbner dørene for lokalsamfundet
Netop i et lokalområde som Nordvest og Haraldsgadekvarteret, hvor op mod 40 procent af beboerne har minoritetsetnisk baggrund, er det stadig under én procent, der arbejder i branchen. 

Vores initiativ arbejder helt lavpraktisk med at gøre noget ved det. Produktionsselskaberne åbner dørene for lokalsamfundet og inviterer indenfor. Hvis vi blot kan hæve andelen nogle få procent, er vi på rette vej.

Så hvorfor denne tekst? Fordi initiativet mangler finansieringen.

Vi står nu med en indsats, der er klar til at blive ført ud i livet. Det består blandt andet af en atten måneders lønnet mesterlæreuddannelse for tv-interesserede personer med minoritetsetnisk baggrund. Her får de mulighed for at ”rejse” rundt mellem de syv produktionsselskaber, erhverve sig faglige og praktiske kompetencer samt udvide deres branchekendskab og netværk.

Projektet er udviklet og forankret, men midlerne mangler stadig. Vi har allerede talt med adskillige centrale aktører, og selv om der er opbakning både fagligt og økonomisk fra blandt andet Det Danske Filminstitut, TV 2 og Producentforeningen, rækker midlerne ikke til at løfte det fulde ansvar.

Grib bolden!
Hvis vi virkelig ønsker forandring, må vi også være villige til at investere i den. Ellers mister vi denne enestående mulighed for at skabe en bæredygtig og mangfoldig tv- og filmbranche.

For det kræver ikke meget brancheindsigt at vide, at syv produktionsselskaber ikke kan bære ansvaret alene. De har allerede forpligtet sig med viden, læring og løn, hvilket er et stort skridt.

Men for at sikre reel, varig og ikke mindst bæredygtig forandring, må staten, kommunen og resten af branchen tage medansvar. Ellers står vi snart igen til en messe og klapper af endnu en diversitetsindsats, der aldrig blev til andet end gode intentioner.

Vi har gjort vores. Bolden er spillet. Spørgsmålet er bare: Hvem tør gribe den, før den ruller direkte ud i glemslen?

Thomas Hersi-Heurlin

Født 1959 på Frederiksberg.

Stifter af produktionsselskabet Impact TV.

Kendt for hårdtslående dokumentarserier som MeToo: Sexisme bag skærmen, De misbrugte filmbørn og Sexisme i musikbranchen.

Jennifer Maria Matos Tonndorff

Født 1990 i Birkerød.

Har studeret kreativ kommunikation på Danmarks Medie og Journalisthøjskole.

Filminstruktør og diversitetskonsulent.

Står bag den korte dokumentar Pedella, som kan ses på Ekko Shortlist.

Har premiere på dokumentaren Tæt på lykkelig, som handler om statsborgerskab, på DR2 til juni. 

Relevante artikler

Nyhed
21. feb. 2025
Danmark er ikke i mål med diversiteten

Danmark er ikke i mål med diversiteten

Ekko Shortlist Awards 2024
22. dec. 2024
TV Glad har skabt et helt særligt rum

TV Glad har skabt et helt særligt rum

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten