Nyhed
25. juni 2017
Flere fyldige heltinder
Skuespiltalentet Danielle Macdonald (tv.) beviser som den aspirerende hiphop-diva Patti Cake$ i filmen af samme navn, at store kvinder også kan være store heltinder. Foto | Federico Cesca

Tendens: Flere fyldige heltinder

Fremstillingen af kvinder på film og tv har længe afspejlet et åleslankt kropsideal. Men sommeren byder på flere filmkvinder med former.

Af Julie Mai Laursen

Superheltefilmen Wonder Woman har delt de feministiske vande.

Nogle klapper i hænderne over endelig at se en stærk, kvindelig superhelt i en hovedrolle. Andre påpeger, at vidunderkvindens afslørende rustning, smalle talje og barberede armhuler afspejler et konventionelt kropsideal.

Tilhører man sidstnævnte lejr, er der godt nyt i horisonten. Der er nemlig udsigt til en håndfuld filmkvinder, der fylder både i overført og konkret betydning.

En stor heltinde
På Sundance-festivalen i januar modtog den 25-årige skuespiller Danielle Macdonald stående applaus for sin præstation som aspirerende rapper-diva i Patti Cake$.

I filmen, som er amerikanske Geremy Jaspers spillefilmdebut, spiller Macdonald den unge Patricia Dombrowski (også kendt som Patti Cake$), der forfølger drømmen om en musikerkarriere på trods af en kropsvolumen, der er antitesen til branchens anorektiske pop-ikoner.

Patti Cake$ er blevet rost af anmeldere verden over for sin fremstilling af en kompleks, sårbar og modig heltinde, der er meget mere end sin vægt. Filmen har endnu ikke nogen danske premieredato.

Befriende kontraster
I kvindekomedien Rough Night, der har fået den ”danske” titel Girls Night Out, spiller Jillian Bell en af de fem veninder, hvis polterabend går grueligt galt.

Med en figur, der er mere gennemsnitlig end det magre Hollywood-ideal, udgør Bell en kærkommen kontrast til det ellers åleslanke cast. Filmen har dansk premiere 20. juli.

På kunstfilmfronten kan man også møde en kvinde med volumen, der både kan ses og høres. I Endless Poetry – som er den anden film i den chilensk-franske multikunstner Alejandro Jodorowskys selvbiografiske filmtrilogi – fascineres den unge kunstner af den bramfri Stella Diaz, som bliver hans muse.

Med sin kraftige kropsbygning, sit iltre temperament og en skrigende, postkasserød hårpragt er Stella Diaz alt andet end den arketypiske kvindelige film-muse. Endless Poetry står ikke til dansk biografpremiere.

Forelskelse har ingen størrelse
Da den ranglede Ray i tv-serien Girls forelskede sig i den fyldige Abigail (spillet af Saturday Night Live-stjernen Aidy Bryant), fik serien ros for at afspejle en virkelighed, hvor forelskelse kommer i alle størrelser.

I sommerens store kærlighedskomedie, The Big Sick, kan Bryant opleves i birollen som kollega til den mandlige hovedrolle, spillet af komiker Kumail Nanjiani. Ifølge Indiewire-skribenten Jude Dry er der også her tale om en rolle, der gør op med ”tyk pige”-klichéerne.

The Big Sick har dansk premiere 17. august.

Selv om antallet af store, kvindelige forbilleder på film vel at mærke ikke er overvældende, er de nævnte kvinders tilstedeværelse på det store lærred tegn på et gryende opgør med det etablerede kropsideal.

Trailer: Patti Cake$

Relevante artikler

Biografanmeldelse
01. juni 2017
Wonder Woman

Wonder Woman

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten