Nyhed
01. apr. 2016
Filmværkstedernes nye ansigt
Tidligere chef for Frontløberne Signe Lund Juhler tiltræder stillingen som direktør for Filmtalent pr. 1. maj 2016. Foto | Filmtalent

Filmværkstedernes nye ansigt

Paraplyorganisationen Filmtalent skal ledes af Signe Lund Juhler, der tidligere har været chef for foreningen Frontløberne i Aarhus.

Af Jens Steinicke Kjær

Sidste sommer blev det bestemt, at filmværkstederne i København, Odense, Viborg og Aarhus skal slås sammen til én samlet organisation.

Organisationen hedder Filmtalent, og det er nu bestemt, at Signe Lund Juhler skal være direktør. 

Hun har tidligere været leder af foreningen Frontløberne i Aarhus, som forsøger at give arbejdsrum for nye og professionelle iværksættere.

”Med Signe Lund Juhler i spidsen for den nye fond har vi fået den perfekte kombination af ledelseserfaring, viden om de kreative miljøer, entreprenørånd og lyst til at skabe en ny organisation i et tæt samarbejde med de eksisterende værksteder. Nu glæder vi os til at komme i gang for alvor,” udtaler Jørgen Ramskov, bestyrelsesformand for Filmtalent, i en pressemeddelelse.

En paraplyorganisation på to ben
Inspirationen til Filmtalent er den engelske talentudviklingssystem Creative England, som ifølge Claus Ladegaard på Det Danske Filminstitut har haft succes med at hente finansiering fra de traditionelle erhvervsstøttemidler. 

”Vores plan er, at sammenslutningen skal stå på to ben. Det ene ben er det, værkstederne laver i dag – måske i en moderniseret form. Så vil vi gerne opbygge et andet ben, som handler om at gøre talenterne i stand til selv at lave virksomheder og få en fremtid i branchen,” sagde Claus Ladegaard på et debatmøde i august 2015.

”Den form for erhvervsrettet talentudvikling kan man hente relativt store poser penge til i regionerne, Erhvervsstyrelsen og EU. Og de penge er ikke dem, som foreningsuddannelserne betjener sig af,” fortsatte Claus Ladegaard.

Brugerne er bekymrede
62 nye og gamle brugere af Filmværkstedet er dog ikke imponeret over den nye struktur og sendte sidste sommer et brev til Det Danske Filminstitut og Filmværkstedet, som forklarede deres bekymringer. 

De er bange for, at Filmtalent i fremtiden vil komme til at kæmpe om de samme pengepuljer, som Super16 og andre uafhængige filmskabere benytter sig af.

Deres største kritik af projektet er dog, at Filmværkstedet gennem omstruktureringen er blevet afskåret fra Det Danske Filminstitut. Det betyder, at de støttede film ikke længere har instituttets stempel, som ellers er fordelagtigt at bruge, når filmene søger om støtte og optagelse til festivaler i udlandet.

Filmværkstedets leder Prami Larsen ser ikke dette som et problem. Han glæder sig til, at Filmværkstedet kommer ud af Filminstituttets skygge.

”Ligesom Ekko Shortlist har skabt et ti gange stærkere brand for kortfilm helt uden Filminstituttets navn. Kan vi så ikke gå sammen om at gøre dansk talentudvikling til verdens bedste?” sagde Prami Larsen i august 2015.

Relevante artikler

Nyhed
24. juni 2015
Filmværkstedet flytter hjemmefra

Filmværkstedet flytter hjemmefra

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten