Filmuniversitetet
16. mar. 2017
Ånden fra ’68
Mick Travis (Malcolm McDowell) er tidsåndens revolutionære helt, der griber til våben og laver tingene om på sin forstokkede, engelske privatskole. Foto | Miroslav Ondrícek

Filmuniversitetet: Ånden fra ’68

Lindsay Andersons Hvis … , hvor kostskoleungdommen gør oprør, ramte tidsånden helt præcist i 1968. Peter Schepelern præsenterer filmen i Cinemateket med Ekko som medarrangør.

Af Peter Schepelern

Engang var der noget, der hed ånden fra ’48, og den er for længst udåndet igen. Men ånden fra ’68 – den lever endnu, i hvert fald i erindringen. Marx, Adorno, Marcuse leverede teorien, mens Beatles, Godard og gadekampe var praksis.

1968 blev trendsættende både for samfundslivet og privatlivet. Det skabte nyt syn på sex og ligestilling, på fredsbevægelser og frihedskamp, på familieliv og arbejdsliv. Og det skabte nye strømninger i kulturen, ikke mindst i filmen.

Lindsay Andersons Hvis …. fra 1968 var nærmest en født kultfilm, som samtidens oprørske ungdom kunne spejle sig i. Vi er i det engelske kostskolemiljø, en effektiv metafor for det stivnede og undertrykkende samfund, hvor oprøret ulmer.

I Jean Vigos klassiske Nul i opførsel hejser kostskoleleverne piratflaget på skolens tag, mens de bombarderer de indbudte autoritetspersoner med skidt og skrald. Scenen har åbenlyst stået fadder til den berømte slutning i Hvis...., hvor kostskolens revolutionære flok – de såkaldte Crusaders – griber til våben under den årlige festgudstjeneste.

Travis er den revolutionære helt (spillet af Malcolm McDowell, der tre år senere fortsatte den oprørske linje i Kubricks A Clockwork Orange). Pigen, som Travis møder på et cafeteria, tilhører både virkeligheden og fantasien, og det er hende, der markerer seksualiteten som revolutionær drivkraft.

I den henseende fangede Lindsay Anderson tidsånden præcist, for når 68’er-generationen gør krav på en fremtrædende plads i verdenshistorien, skyldes det jo ikke mindst, at den opfandt sammenkoblingen af den politiske og den seksuelle frigørelse.

Stjernestund eller fupnummer?
Filmen vandt Guldpalmen i Cannes og kom med en mildest talt heldig timing. Optagelserne til filmen, der fik premiere i december 1968, var netop blevet færdige (på det ærværdige Cheltenham College, hvor Anderson selv havde gået), da studenteroprøret i Paris brød ud i maj 1968.

Den blev et gennembrud for Anderson. Den var den første – og bedste – af de tre film, hvor han i mere eller mindre allegorisk form skildrede det gammelmodige, engelske samfund under brat forvandling.

Det var omskiftelige tider, men man må konstatere, at revolutionen udeblev.

Hvis …. har fået status som en moderne klassiker og giver stadig stof til eftertanke nu, hvor 68’erne er på vej ind i pensionsalderen. Den oprørske ånd og resultaterne af den er stadig en udfordring og en inspiration, men efterlader også spørgsmålet, om ’68 var en stjernestund eller et fupnummer, et historisk vendepunkt eller en pseudobegivenhed.

Filmuniversitetet

Hver måned præsenterer Cinemateket og Ekko et filmhistorisk værk.

Værkerne bliver på skift præsenteret af Ekkos medredaktør Peter Schepelern og cand.mag. Peter Skovfoged Laursen.

Hvis... vises lørdag 1. april kl. 16 i Cinemateket.

Ekkos abonnenter tilbydes medlemspris.

Bestil billet.

Trailer: Hvis...

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten