Nyhed
11. maj 2012
Filminstituttet vil gå i tænkeboks
Henrik Bo Nielsen Foto | Jan Buus

Filminstituttet vil gå i tænkeboks

Filminstituttets direktør Henrik Bo Nielsen tager imod kulturminister Uffe Elbæks opsang til filmbranchen med åbne arme.

Af Jacob Ludvigsen

”Jeg synes det er meget positivt, at Uffe Elbæk slår et slag for større vovemod med hensyn til at afprøve nye modeller for filmens møde med publikum.”

Sådan siger Det Danske Filminstituts administrerende direktør, Henrik Bo Nielsen, som reaktion på de tilkendegivelser, kulturminister Uffe Elbæk kommer med i det nye nummer af Ekko.

I ministerens første interview om filmområdet opfordrer Elbæk filmbranchen til at slippe berøringsangsten. Man er nødt til at eksperimentere med nye forretningsmodeller for at komme væk fra den brændende platform, filmbranchen sidder på, mener han.

Skal skabe incitamenter
Konkret foreslår han, at branchen laver forsøg med én eller flere frifilm, hvor alt er tilladt – så de forskellige modeller for produktion og distribution kan prøves af.

Og det falder altså i god jord hos dansk films topchef.

”Vi har en kulturpolitisk forpligtelse til at se på den digitale udvikling ud fra offentlighedens interesser, og ministerens melding ligger ikke langt fra Filminstituttets overvejelser,” siger Henrik Bo Nielsen.

”Jeg har ikke noget færdigt forslag, der kan forfølge ministerens tankesæt, men vi vil gå i tænkeboks og sammen med brancheaktørerne se, om der kan skabes incitamenter, som kan bringe os videre ad den vej,” fortsætter han.

Druknet i forhandlinger
Tanken om eksperimenter med konkrete film er da heller ikke fremmed for Det Danske Filminstitut, hvis uofficielle motto for tiden er, at de vil ”gøre tro til viden”.

Instituttets områdedirektør for publikum og formidling, Steffen Andersen-Møller, har tidligere udtalt til Ekko:

”Vi har ved gentagne lejligheder sagt, at vi gerne vil lave et kontrolleret eksperiment, så vi får danske erfaringer. Vi har på branchens og publikums vegne en forpligtelse til at blive klogere, men samarbejdet er aldrig rigtigt kommet i gang. Det er druknet i forhandlinger og måske lidt for meget skyttegravskrig mellem distributører, biografer og producenter.”

”Jeg kan ikke komme med konkrete eksempler, men vi vil meget gerne prøve noget af med både en lille, mellemstor og større film for at se, hvordan det virker herhjemme.”

Elbæk i speed motion
I interviewet i Ekko taler Uffe Elbæk også om kampen mod piratkopiering, ligesom han foreslår, at flere små filmselskaber slår sig sammen for at stå stærkere i fremtiden.

Artiklen bliver ledsaget af en billedserie af kulturministeren, som fotograf Kennet Havgaard har stået bag. Havgaard satte et lille skjult kamera op, der filmede løs før, under og efter fotoseancen i Kulturministeriets lokaler på Gl Strand i København.

Det er blevet til en lille, hektisk to minutters video, der i speed motion illustrerer fotografens møde med ministeren. Se den her:

Relevante artikler

Nyhed
07. maj 2012
Oscar-vinder får premiere med Ekko

Oscar-vinder får premiere med Ekko

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten