Nyhed
01. apr. 2024
Tvunget til at nedlægge fem stillinger

Vandskader og andre problemer har forsinket indvielsen af Filmtaget på Cinemateket i Gothersgade 55, men snart vil cineaster kunne nyde filmklassikere under den blå himmel.

Foto | Det Danske Filminstitut

Filmtaget: Tvunget til at nedlægge fem stillinger

En årlig ekstraregning på omkring 4,6 millioner kroner for leje og drift af den forsinkede filmtagterrasse tvinger Det Danske Filminstitut til at nedlægge fem faste stillinger.

Af Frederik Hoff og Claus Christensen

Det skulle have stået færdigt i 2021. Men så blev det forsinket med ét år, endnu et år og så et tredje år. 

Nu i 2024 skulle det imidlertid være sikkert og vist, at den 1700 kvadratmeter store tagterrasse – kaldet Filmtaget – oven på Cinemateket i hjertet af København åbner ”inden sommer”. 

Det siger vicedirektør Jakob Buhl Vestergaard til Politiken, og det bekræfter administrerende direktør Claus Ladegaard – sådan godt og vel. 

”Vi er meget forsigtige med at sige en dato, fordi der er forsinkelser, men det er planen, at det bliver i løbet af perioden frem til sommer,” siger Claus Ladegaard til Ekko. 

Ud over en eksklusiv udsigt over blandt andet Kongens Have vil tagterrassen i Gothersgade 55 byde på en udstilling, en Meyer-café opkaldt efter Thomas Vinterbergs Oscar-vinder Druk og open air-biografen Himmelbio med plads til 127 gæster. 

Den digitale skærm kan vise film i både dagslys og aftenmørke, oplyser Filminstituttets hjemmeside. Skulle det regne, hvilket det jo ofte gør herhjemme, sikrer en markise og sidegardiner, at biografgængerne undgår at blive våde.

Stigning på 307 procent
Lige siden idéens undfangelse i 2019 har Filmtaget været et kontroversielt prestigeprojekt. 

Private biografer i Københavnsområdet har protesteret højlydt over, at den statslige biograf kommer til at tage publikummer fra dem. Mens naboer til bygningen har været bekymret over støjgener fra en udendørsbiograf om aftenen. 

Det er dog intet at regne mod den skandale, som selve tagbyggeriet har udviklet sig til. En række tilfælde af vandskader og behov for styrkelse af bygningens tårn har ikke bare forsinket projektet, men også fået omkostningerne til at eksplodere. 

Byggeriet betales af mediekoncernen Egmont, der er indehaver af bygningen. Men i sidste ende tilfalder regningen det statsfinansierede Filminstitut, som kan se frem til en kraftig huslejestigning. 

Den årlige merudgift for Filminstituttet i leje og drift af Filmtaget var beregnet til 1,5 millioner kroner, men ser nu ud til at ende på omkring 6,1 millioner kroner – altså en stigning på 4,6 millioner kroner eller 307 procent. Og der vil være tale om en permanent merudgift, således at Filminstituttet i 2040 har betalt over 100 millioner kroner til Filmtaget.

Ejendomsselskabet Gothersgade 55 ApS, som Egmont ejer, og entreprenøren Juul & Nielsen er uenige om den endelige pris for byggeprojektet. Striden er endt i voldgiftsretten, som ifølge Politiken først forventes at afsige en dom i 2025.

Professor i økonomistyring Per Nikolaj Bukh har tidligere sagt til Mediawatch, at en årlig fordyrelse på over fire millioner kroner er alvorlig, men konsekvenserne for Filminstituttets ledelse afhænger af, om fordyrelsen skyldes uforudsigelige problemer eller dårlig projektstyring.

Eksperimenterer sig frem
Politiken har fået aktindsigt i en intern redegørelse på Filminstituttet. Her fremgår det, at man blandt andet vil dække merudgiften via en ”tilpasning af ambitionsnivauet på Filminstituttets øvrige formidlingsindsatser, som har haft betydelig vækst de senere år”.

Claus Ladegaard forsikrer over for Ekko, at ekstraregningen ikke tages fra støtten til film eller de andre støttemidler, som Filminstituttet varetager.

”Pengene til at betale de årlige ekstraudgifter er fundet. Vi har slanket ledelseslaget på Filminstituttet ved at nedlægge nogle stillinger og effektivisere. Det er lykkedes os at gøre det ret fornuftigt, så det ikke går alvorligt ud over aktiviteterne i huset. Der bliver lidt færre events i Cinemateket,” siger Claus Ladegaard.

– Hvor mange stillinger bliver nedlagt?

”Fem stillinger. Én afskedigelse og fire frivillige fratrædelser. Stillingerne er nedlagt forskellige steder i Filmhus-delen af Filminstituttet.”

Der vil dog også komme nye indtægter til Filminstituttet i form af billetindtægter, ligesom tagterrassen vil kunne udlejes til events og andre arrangementer. Jakob Buhl Vestergaard har tidligere sagt, at han forventer, at Filmtaget vil generere en årlig indtægt på seks millioner kroner.

Det er dog stadig et skøn, og de kolde vintermåneder sætter grænser for indtjeningen.

”Filmtaget er naturligvis mest attraktivt fra foråret over sommeren til efteråret. Men vi har ambitioner om at afprøve, hvad man for eksempel kan lave ved juletid,” siger Claus Ladegaard.

”Caféen Druk er indendørs og åben hele året, men hvor meget vi kan lave udenfor, og hvor let det bliver at bruge museumsdelen om vinteren, må tiden vise. Kan man gå i biografen juleaften iført flyverdragter? Vi kommer til at eksperimentere os frem.”

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten