Nyhed
07. okt. 2007
Filmfestivaler fusionerer

Filmfestivaler fusionerer

Efter politisk pres arbejder CIFF og NatFilm på at skabe en fælles filmfestival.

Af Claus Christensen

Københavns to store festivaler, Copenhagen International Film Festival (CIFF) og NatFilm Festivalen, forhandler i disse dage om at fusionere til én fælles, årlig filmfestival.

Det skriver dagbladet Politiken lørdag.

"Vi har gennem længere tid været i løbende dialog med hinanden om det, der nu kommer til at ske. Nemlig at CIFF og NatFilm begge lukker og slukker, hvorefter der opstår en helt ny festival," siger Jon Steffensen, som forhandler for Natfilm Festivalen, til Politiken.

Skuffende publikumstal
Den røde løber var knapt nok rullet sammen, før det begyndte at svirre med rygter om, at den femte udgave af Copenhagen International Film Festival ville blive den sidste.

Festivalen, der ellers ikke er tilbageholdende med pressemeddelelser, har været bemærkelsesværdig tavs siden i søndags, hvor årets festival sluttede.

Det var mod forventning ikke lykkedes at øge publikumstallet, men CIFF solgte blot cirka 25.000 billetter til 146 film over ti dage.

"Når man betænker, hvor mange millioner, der sættes ind på dette projekt, og hvor mange mandtimer, der er anvendt over hele året, kan det få et vilkårligt, tilskudstungt teater til at ligne Disneyland i forretningsmæssig sammenligning," skriver Loke Havn, formand for Foreningen af Filmudlejere i Danmark, i det kommende nummer af EKKO.

Tiden er moden
Torsdag aften kom den politiske reaktion.

Kultur- og fritidsudvalget i Københavns Kommune enedes om at trække deres støtte på 2,8 millioner kroner om året, hvis ikke de to store festivaler og deres under-festivaler, børnefilmfestivalen Buster og dokumentarfilmfestivalen cph:dox, går sammen.

Et "tilbud", som hverken CIFF eller NatFilm har kunnet afslå, selv om Jon Steffensen over for Politiken understreger, at det ikke tale om et tvangsægteskab.

"Vi gør det, fordi tiden nu er moden hos begge parter. Og med de kvaliteter, som vi hver især har, kan vi skabe den helt rigtige og unikke filmfestival i København," siger han.

Forskellige profiler
NatFilm Festivalen startede i 1990, og ved at satse på et program med en kult- og kitsch-profil har man haft et fast - og stort - stampublikum i natnørderne (selv om det er mange år siden, at man viste film om natten).

CIFF har derimod forsøgt at få fat i det mere dannede og modne publikum med filmpriser, røde løbere og - trods navnet "international" - en streng europæisk filmprofil.

Begge festivaler har imidlertid kæmpet med det samme problem, nemlig at de befinder sig langt nede på prioriteringslisten, når de førende instruktører udvælger festival for deres film.

Hvad den nye festivals profil bliver, eller hvem der skal være leder, er det endnu for tidligt at sige noget om, udtaler Jon Steffensen til Politiken lørdag.

I dag meddeleler NatFilm Festivalen i en pressemeddelelse, at man - trods sammenlægningen - forventer at gennemføre NatFilm Festivalen 2008 som planlagt i marts/april. 

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten