Nyhed
21. nov. 2008
Filmdebatten ruller

Filmdebatten ruller

Journalister takker nej til filmproducers invitation til et tættere samarbejde, mens Paprika Steen svinger pennen over "journalistkunstneren".

Af Claus Christensen

Hvilke krav kan man tillade sig at stille for at medvirke i et interview?

Skal man have lov til at læse artiklen før tryk, rette fejl og misforståelser eller måske ligefrem hjælpe journalisten på rette vej?

Det diskuteres i Ekkos debatforum, hvor fronterne er trukket skarpt op.

Dygtige sammen
Zentropa-produceren Meta Louise Foldager mener, at der er så mange fatale fejl og misforståelser, når journalister skriver om filmbranchen, at man som ansvarlig producer simpelt hen er nødt til at kræve artikler til godkendelse før tryk.

Produceren foreslår et tættere samarbejde, hvor den interviewede i højere grad bliver inddraget i produktionen af artiklen.

"Hvis man er dygtige sammen, kan der komme en rigtig god artikel ud af det," skriver Meta Louise Foldager.

Ikke et serviceorgan
Christian Monggaard fra Information og Claus Vittus fra DR Kultur giver Foldager ret i, at der er sjusk og svipsere i deres branche. Men de siger nej tak til invitationen.

"Styring fjerner ikke fejlene," mener Claus Vittus. "Journalisterne skal ikke acceptere at lade deres artikler og programmer 'godkendes' af branchen. Det sker heller ikke i andre journalistiske genrer, selvom mange politikere igennem tiderne har forsøgt - med Metas logik - at argumentere for det."

Den holdning deler Christian Monggaard.

"Journalister og filmbranchen står i en slags gensidigt afhængighedsforhold - vi har brug for den, og den har (mere) brug for os - men vi er sgu ikke et serviceorgan for filmbranchen. Vi skal værne om vores uafhængighed og troværdighed, og det kan vi kun, hvis filmbranchen blander sig uden om vores arbejde," skriver Christian Monggaard.

Smager sin egen medicin
Mens forholdet mellem branche og journalister debatteres i mere generelle vendinger, svinger skuespilleren Paprika Steen pennen over journalisten René Fredensborg, der satte debatten i gang med en kras kommentar om filmfolks hang til rettelak, blandt andre Paprika Steen.

Steen kan godt huske Fredensborg, selv om interviewet er flere år siden, og hun har en lidt anden udlægning af mødet end journalisten.

"Kan du ikke huske, hvad dealen var, da vi mødtes og skulle lave det famøse interview på Frederiksberg ved et cafebord med din diktafon (stor journalistkunst at optage ofrene for at få præcis, hvad de sagde) ... i høj sol ... nyskilte Rene eller var du ikke skilt endnu. I hvert fald i krise med dig selv," skriver skuespilleren i et et muntert indlæg, hvor Fredensborg får sin egen åbenhjertige medicin at smage.

Alle kan deltage i Ekkos debatforum, enten ved at kommentere et indlæg direkte på siden eller ved at sende et nyt indlæg med foto til redaktionen.

Relevante artikler

Nyhed
03. nov. 2008
Censur eller samarbejde?

Censur eller samarbejde?

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten