Nyhed
25. okt. 2018
Filmbranchen gør oprør mod streamingtjenester
Alba August spiller hovedrollen i den danske Netflix-serie The Rain, men nu lyder det fra branchen, at danske film- og tv-folk ikke bliver betalt godt nok af streamingtjenesterne. Foto | Per Arnesen

Filmbranchen gør oprør mod streamingtjenester

Danske filmfolk går sammen for at få bedre betaling af Netflix og HBO. Det skaber frygt for, at streamingtjenester vil trække sig, men HBO bekræfter, at parterne stadig er i dialog.

Af Nicki Bruun og Claus Christensen

Danskerne streamer i stor stil på tjenester som Netflix og HBO Nordic. Men i den danske branche, der er begyndt at producere til streamingtjenesterne, slår man nu bremserne i.

De bliver simpelthen ikke ordentligt betalt, mener Dansk Skuespillerforbund, Danske Filminstruktører og Danske Dramatikere. De er derfor gået sammen i en kamp mod streamingtjenesternes manglende rettighedsbetaling, lyder det i en fælles pressemeddelelse.

Politiken skriver i dag, at streamingtjenester som Netflix og HBO typisk betaler mellem 15 og 25 procent oven i den normale danske løn. Til gengæld er der tale om en engangsbetaling. Alle rettighederne til værkerne ejer streamingtjenesterne.

Og dem er der store penge i, hvis en serie eksempelvis bliver ved med at sælge rundt omkring i verden mange år efter.

Den normale model i Danmark er, at efterfølgende indtjening bliver delt netop i form af rettighedsbetaling til skuespillere, instruktører og manuskriptforfattere. Men på det punkt er filmskaberne og streamingtjenesterne øjensynligt ikke på bølgelængde.

Netflix oplyser over for Ekko, at man på nuværende tidspunkt ikke ønsker at kommentere sagen.

Lille Danmark
Mens kunstnernes tre førende faggrupper i fremtiden ikke vil gå med til streamingtjenesternes såkaldte buy-out-model, mener Producentforeningen, at oprøret kan blive enden på Netflix og HBO’s engagement i Danmark.

”Der er en overhængende risiko for, at det hele kan falde på gulvet,” siger Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen, til Politiken.

Han mener, at Danmark er for lille et land i forhold til film og serier til, at branchen kan kæmpe alene mod streamingtjenesterne om rettighedsbetaling.

”Jeg er rigtigt bange for, at kunstnerne med denne her udmelding skyder dansk indholdsproduktion i foden. For streamingtjenesterne kan flytte produktionerne, hvorhen de vil.”

HBO fortsætter dialogen
I den fælles pressemeddelelse står der, at Dansk Skuespillerforbund, Danske Filminstruktører og Danske Dramatikere fremover vil kræve, at deres aftaler forhandles gennem rettighedsorganisationen Create Denmark.

Det skal ifølge faggrupperne sikre, at løn og rettigheder på kommende serier som HBO’s Pelle Erobreren bliver bedre end Netflix-serien The Rain, hvor folkene bag gik med på buy-out-modellen.

Det kan lyde, som om parterne står stejlt over for hinanden, men HBO sender et forsonligt signal, da vi kontakter tjenesten.

”Vi er i dialog med Create Denmark, og vi vil gerne tage diskussionen, men ikke i pressen,” udtaler Tom Krogsgaard Nielsen, pressechef hos HBO Europe.

Relevante artikler

Nyhed
22. maj 2018
Netflix fortsætter de danske produktioner

Netflix fortsætter de danske produktioner

Serieanmeldelse
05. maj 2018
The Rain

The Rain

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten