Nyhed
23. juni 2020
Filmatisering af #MeToo-skandale
Maren Louise Käehne blev uddannet manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole i 2009, men slog for alvor sit navn fast med den kritikerroste prisvinder Dronningen. Foto | uoplyst

Filmatisering af #MeToo-skandale

Den danske manuskriptforfatter bag Dronningen, Maren Louise Käehne, skal lave historien om overgreb i svensk kulturliv til en spillefilm.

Af Nicki Bruun

Maren Louise Käehne blev med det samme en af landets mest interessante manuskriptforfattere, da hun sammen med instruktør May el-Toukhy stod bag det dystre drama Dronningen.

Filmen, hvor Trine Dyrholm spiller hovedrollen som en kvinde, der kaster sig over sin stedsøn, vandt nærmest samtlige priser i den danske filmbranche, blev skamrost af anmelderne og trak stort publikum i biografen.

Nu er Maren Louise Käehne klar med et nyt projekt, der ligesom Dronningen dykker ned i #MeToo-mørkt farvand.

Hun skal skrive manuskriptet til en filmatisering af bogen Klubben, der handler om overgreb og chikane i toppen af svensk kulturliv. Sagen trak spor til Det Svenske Akademi, som uddeles Nobelprisen i litteratur.

”For mig er Klubben en fortælling om magtens tiltrækningskraft, og om hvad der sker, når mennesker fratages deres egen stemme – både som individer og som kunstnere,” siger Maren Louise Käehne.

”Bogen skildrer nøgternt og autentisk en milepæl i svensk kulturhistorie uden at blive tabloid. Det er en kondenseret page-turner med et drama, der er en gangsterfilm værdig. Med sit komplekse tema, sin fascinerende arena og sine fængslende karakterer indeholder Klubben alle de elementer, jeg som manuskriptforfatter er draget mod.”

Kompromisløs kvalitet
Klubben
er skrevet af journalisten Matilda Voss Gustavsson, som i 2017 først skrev en artikel, hvor atten kvinder fortalte om voldtægt og chikane i det svenske kulturliv.

Den franske fotograf og kunstneriske leder af kulturcentret Forum – Jean-Claude Arnault – blev i 2018 dømt for to overgreb og modtog en dom på to et halvt år.

I 2019 udgav Matilda Voss Gustavsson så bogen, der graver dybere ned i historien om overgreb og fortielse. Arnaults forbindelser betød, at sagen ramte som en bombe i svensk kulturliv.

”Dette er et drømmesamarbejde. Maren Louise Käehne er en af tidens mest interessante manuskriptforfattere, som har et helt unikt blik på magt. Jeg ved, at hun vil kunne forvalte Klubbens kompleksitet. Hun kommer til at forene etik med kunstnerisk integritet og kompromisløs kvalitet,” siger Matilda Voss Gustavsson.

Nordisk Film har købt rettighederne til filmatiseringen, og den unge producer Matilda Appelin ­– der har Før frosten og En helt almindelige familie på cv’et – skal producere filmen.

Klubben er en vigtig bog, som vi går til med stor respekt. Vi er meget glade og stolte over dette samarbejde,” siger Matilda Appelin.

Ekko #82

Portræt af Maren Louise Käehne i Ekko #82.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter har også adgang til magasinet digitalt.

Relevante artikler

Nyhed
01. mar. 2020
Dronningen til tops ved Bodil

Dronningen til tops ved Bodil

Nyhed
27. jan. 2020
Dronningen sejrer ved Robert-festen

Dronningen sejrer ved Robert-festen

Nyhed
29. okt. 2019
Dronningen vinder stor filmpris

Dronningen vinder stor filmpris

Nyhed
01. apr. 2019
Dronningen trækker folk i biografen

Dronningen trækker folk i biografen

Biografanmeldelse
18. mar. 2019
Dronningen

Dronningen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten