Debat
07. okt. 2025
Film skal ikke bare koste – de skal turde!

Isabella Eklöfs Holiday udfordrer vores blik på virkeligheden med sin historie om Sascha (Vic Carmen Sonne), der tager til Tyrkiet for at være sammen med sin gangsterkæreste.

Foto | Jonas Lodahl

Film skal ikke bare koste – de skal turde!

Jeg drømmer som ung filmskaber om et dansk filmmiljø, hvor der er plads til de små, mærkelige værker, skriver producerelev på Zentropa.

Af Nicklas Fredelund

Der tales om, hvor mange millioner der går til at lave film i Danmark. Og ja, film er dyre at producere. Men midt i snakken om støtteordninger, billetsalg og markedsværdi glemmer vi ofte det vigtigste: filmkunsten. For mens vi hylder de sikre satsninger, risikerer vi at overse dem, som tør udfordre, forandre og rykke ved publikum.

Som ung filmskaber mærker jeg den skævhed tydeligt. De store produktioner får mest opmærksomhed – og det skal de også have.

Druk, Jagten og den aktuelle Den sidste viking, hvor jeg selv var en del af holdet, er fremragende eksempler på film, der med solid finansiering formår at kombinere kunst og folkelighed. De bringer dansk film ud i verden og minder os om, hvor højt niveauet er, når alt spiller.

Men samtidig er det film som Isabella Eklöfs Holiday, Jeanette Nordahls Kød & blod og Anna Emma Haudals Venuseffekten, der udfordrer vores blik på virkeligheden.

De leger med form, stemning og fortælling på måder, som ikke nødvendigvis trækker fulde sale, men til gengæld viser modet til at bruge film som et kunstnerisk sprog. De film tør tage os derhen, hvor det gør lidt ondt, hvor vi bliver forvirrede, provokerede eller bare stille.

Og det er dér, filmkunsten lever.

Jeg synes, vi skal blive bedre til at støtte og hylde det mod. Ikke kun det, der kan sælges, men det, som tør risikere at fejle. For hvis dansk film kun skal handle om økonomisk succes, ender vi med at tabe det, der i virkeligheden gør os unikke: evnen til at skabe historier, der kommer indefra – ikke bare fra regnearket.

Jeg drømmer som ung filmskaber om et dansk filmmiljø, hvor der er plads til både den store publikumssucces og den lille, mærkelige film, der får os til at tænke: ”Hvad var det lige, jeg så der?” For det er dér, udviklingen sker. Det er dér, nye stemmer vokser frem.

Så måske skal vi ikke længere spørge: ”Hvad koster filmen?”

Måske skal vi i stedet spørge: ”Hvad tør den?”

Nicklas Fredelund

Født 2002 i Odense.

I lære som producer på Zentropa under Louise Vesth.

Har arbejdet på den aktuelle Den sidste viking.

Er ved at instruere debutkortfilmen Af jord er du kommet.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten