Tema-intro
02. maj 2000
Fiktion og virkelighed
The Truman Show Foto | Melinda Sue

Fiktion og virkelighed

Virkeligheden på mode

Af Redaktionen / Ekko #2

16 minutter og 25 sekunder inde kom den. Efter nyheder om postrøveri i Hillerød, Anders Fogh Rasmussen, Hjemmeværnet og vulkanen Usu ser speakeren på os: Dansk forskere har fundet en løsning på problemet med iltsvind i de danske farvande!

Indslaget går i gang. Man har genspejlset en grøn plante med en rødspætte og dermed fået en helt ny fiskeart, der kan producere ilt. Forskerne påpeger, at der sprogligt kan være problemer med at kalde den nye fisk for Grønspætte, da det allerede er navnet på en fugl og et spejderkorps.

Det tre minutter lange indslag afsluttes med speakerens perspektiverende kommentar: Dansk Sprognævn vil finde et nyt navn inden 1. april næste år.

Aprilsnar!

Det er den årligt tilbagevendende, institutionaliserede sammenblanding af fiktion og virkelighed. En spøg, hvis faste ramme er en fiktiv historie præsenteret som virkelig, hvad enten den foregår over telefonen, mellem venner eller bliver udsendt af troværdigheden par excellence, DR's TV-avis. Ved at benytte sig af troværdighed i udsagnets kontekst (TV-avisen som institution) og fortællemæssige faktakonventioner (interviews med autoriteter: forskeren og professoren, fremvisning af fisken, der under lyspåvirkning laver fotosyntese) bindes vi en historie på ærmet. Fiktion og virkelighed blandes sammen.

Men det ikke kun 1. april, at fiktion og virkelighed blandes. Verdens dyreste og mest indtjenende film til dato - Titanic - bygger på en virkelighed historie. Gendigtningen af den autentiske historie om Edderkoppen synger på sidste vers i tv. Og i medietrenden reality-tv med dokusoaps og iscenesat virkelighed som Robinson og Villa Medusa tager man fiktionens virkelighed i brug i forsøget på at nærme sig den virkelige virkelighed. Den virkelighed, der kommer helt ind under huden, bygger karakterer op, konstruerer set up's og fremviser intime konflikter. Er det virkelighed?

Vi har i en række artikler valgt at fokusere på sammenblandingen af fiktion og virkelighed. For som den indledende artikel, Adrenalin Rush Hour, konstaterer, er virkeligheden kommet på mode i den visuelle kultur. Vi har valgt at behandle emnet bredt for at vise de mange forskellige indgange til en diskussion af virkelighedsbegrebet - fra dokusoaps over den klassiske og nye propagadanda til fiktion, der opfattes som virkelighed, bygger på virkelighed og ser virkelige ud. Vores afkodning af, hvorvidt der er tale om det ene eller andet, hænger nøje sammen med de fortællemæssige konventioner, vi præsenteres for og den baggrund, der kædes sammen med historien. Forhåbentlig vil artiklerne give inspiration og viden til det videre arbejde, således at eleverne bliver i stand til at se gennem den umiddelbare form og hele tiden stiller det kritiske spørgsmål: Det var en god historie, men er den også sand?

Relevante artikler

Tema
08. maj 2000
Fiktion og virkelighed
Adrenalin Rush Hour

Adrenalin Rush Hour

Tema
07. maj 2000
Fiktion og virkelighed
Propaganda — løgn eller sandhed?

Propaganda — løgn eller sandhed?

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten