Nyhed
26. nov. 2020
Festival viser gratis filmperler
Ekkos anmelder gav fem stjerner til svenske Kæmpen, der i 2017 blev udtaget til ArteKino Festival, hvor europæiske film kan ses gratis i en hel måned. Foto | Beofilm

Festival viser gratis filmperler

Hele december kan publikum kvit og frit se europæiske film af høj kvalitet på den digital festival ArteKino, der tidligere har udtaget Danmarks sønner og kritikerroste Kæmpen.

Af Nicki Bruun

2020 har været et specielt år, men europæisk filmkunst har nærmest altid haft en svær opgave i at gøre sig bemærket blandt de dyre og populære film fra Hollywood.

Derfor er det vigtigt med initiativer, som gør en indsats for at udbrede kendskabet til film fra vores nabolande i Europa. Et af dem er ganske gratis og kan opleves 1. – 31. december.

ArteKino Festival er en begivenhed skabt i samarbejde mellem den fransk-tyske tv-kanal Arte og organisationen Festival Scope, som arbejder for at få kunstneriske film ud til et bredere publikum.

Festivalen blev grundlagt i 2016 og er altså nået til sin femte udgave. Sidste år var Ulaa Salims debutspillefilm Danmarks sønner blandt de udvalgte, mens svenske Johannes Nyholms kritikerroste Kæmpen var med i 2017.

Så folkene bag festivalen har et øje for kvalitet!

Der er ti film på programmet i år, og de kan ses i hele december i 45 europæiske lande på festivalens hjemmeside. ArteKino kan også downloades som app for brugere med både iPhone- og Android-telefoner.

Iscenesat sammenbrud
Årets program byder på den tysk-franske dokumentar Central Airport THF. Den er instrueret af brasilianske Karim Aïnouz, som er aktuel i danske biografer med det historiske drama Søstrene Gusmãos usynlige liv.

Central Airport THF blev vist på Cph:Dox i 2018, og ArteKino Festival giver netop mulighed for at se nogle af de film, der har været på store festivaler de seneste år.

De ti film tæller også dokumentaren Sébastien Tellier: Many Lives – om den franske musiker, der er en stor popstjerne i hjemlandet. Frankrig er repræsenteret som co-producent i mange af filmene, deriblandt den kritikerroste Cat in the Wall af bulgarske Mina Mileva og Vesela Kazakova.

Det er en filmatisering af den sande og sære historie om, hvordan en kat fastklemt i en væg gjorde livet bedre for en gruppe migranter i England.

Værd at fremhæve er også serbiske Ivana Mladenovic’ Ivana the Terrible, hvor instruktøren iscenesætter sit eget psykiske sammenbrud med hjælp fra venner, familie og tidligere elskere i en meta-humoristisk komedie.

Der bliver delt priser ud til sidst på ArteKino Festival. Når brugerne har set en film, kan de give den fra en til fem stjerner, og den film, der ender med det højeste gennemsnit, vinder en præmie på 150.000 kroner.

ArteKino Festival

Festival for europæiske kunstfilm.

Grundlagt i 2016.

Udtager hvert år ti film og giver en præmie på 150.000 kroner til vinderen.

Årets program offentliggøres den 1. december, hvor filmene kan ses fra.

Læs mere på festivalens hjemmeside.

Trailer: Kæmpen

Relevante artikler

Biografanmeldelse
27. mar. 2019
Danmarks sønner

Danmarks sønner

Biografanmeldelse
18. juni 2017
Kæmpen

Kæmpen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten