Nekrolog
03. mar. 2024
Et fyrtårn i filmforskningen er død

Karismatiske David Bordwell giver indblik i sin fascinerende filmviden på Criterion Channel, hvor han lavede en række videoer under titlen Observations on Film Art

Foto | Matt Zoller Seitz

Et fyrtårn i filmforskningen er død

David Bordwell var en af verdens mest indflydelsesrige filmforskere og gjorde filmkunsten lige så fin som de klassiske kunstarter.

Af Torben Grodal

Den 29. februar døde den amerikanske filmforsker David Bordwell efter længere tids kræftsygdom, 76 år gammel. 

Han blev født langt ude på landet i Upstate New York, fjernt fra biografer. 

Han gik på universitetet i Iowa i Midtvesten og var professor ved universitetet i Madison, Wisconsin, for så sent som omkring 1970 var film ikke fint nok til de fornemste universiteter. 

Bordwell bidrog med sit store forfatterskab og sin eminent formidlende undervisning til at gøre filmkunsten lige så fin som de klassiske kunstarter.

Film fyldte 100 procent af hans liv, fra morgen til aften. 

Han arbejdede med en enestående utrættelighed med filmteori, filmanalyse og filmhistorie, og ved sin død havde han udgivet femten bøger om film, som er blandt de væsentligste i moderne filmvidenskab. 

Det skete blandt andet ved et samarbejde med hustruen Kristin Thompson, først og fremmest deres fælles standardværk: Film Art

Bogen er hidtil kommet i ti reviderede udgaver og er stadig selve grundbogen i undervisningen i film og filmkunst, i USA såvel som Europa.

Kunst og håndværk
Blandt hans andre bøger finder man den meget dybtgående The Films of Carl-Theodor Dreyer, om den danske auteur, samt bøger om japanske Yasujiro Ozu og russiske Sergej Eisenstein. 

Derudover har han skrevet talløse artikler og netindlæg, for eksempel på hjemmesiden davidbordwell.net. 

Man kunne måske tro, at han kun havde sans for de mest eksklusive artfilm, men det var almindeligt kendt, at han var meget fascineret af thrilleren Jagten på Røde Oktober.

Hovedværket i Bordwells analyse af filmens fortælleteori er Narration in the Fiction Film fra 1987. 

Her forener han brugen af viden fra den strukturelle sprogvidenskab med den da opblomstrende kognitive psykologi. Hans teoretiske udgangspunkt er at analysere film som kunst og som håndværk. 

Filmselskaber er voksesteder for kunst, men det er også et sted, hvor filmhåndværkere skal løse fortællemæssige og visuelle problemer og mål. Hollywood er som teaterverdenen et sted, hvor flere faggrupper, forfattere, instruktører, skuespillere, kamerafolk og så videre skal samarbejde. 

Netop det at se film både som kunst og håndværk er et gennemgående tema i hans forfatterskab. 

Tilskuerens fortolkning
På samme måde er tilskueren en aktør, hvis oplevelser baserer sig på en stadig aktiv fortolkning af indtryk. 

Her lod Bordwell sig inspirere af teorier fra litteraturforskningen. Han integrerede metoder og viden fra strukturalismen og dens forgængere i retorik, formalisme og fortolkningsvidenskab. 

Hvordan opbygger man et narrativ? Hvordan manipulerer man i filmen med synsvinkler og narrative forventninger? 

Denne tilgang har blandt andet sine rødder i russisk formalisme og fransk strukturalisme samt almene videnskabelige principper, men også i den enorme vækst i den kognitive psykologi, der skete fra 1960’erne og fremefter.

Æresdoktor i København
På det tidspunkt, hvor Bordwell startede sin forskningskarriere, blæste der ganske andre ideologikritiske vinde i den angelsaksiske verden. 

De var inspireret af franske filosoffer som Lacan, Derrida og Foucault, der så rationalisme som en ideologisk konstruktion, og filmkritik burde derfor medvirke til at dekonstruere den ideologiske tåge. 

Så Bordwells tilgang var ikke populær i disse kredse. 

Det skabte derfor debat, da han i samarbejde med Noël Carroll i 1996 redigerede bogen Post-Theory – Reconstructing Film Studies. Her gør en række filmforskere op med, hvad der blev kaldt Grand Theory. Det er en betegnelse for særligt de franske poststrukturalistiske teorier, som dannede baggrund for den mest toneangivende filmforskning. 

Bordwells udgangspunkt var inklusion, der blandt andet gav sig udtryk i hans forskning inden for asiatisk film. 

Jeg har kendt David Bordwell siden 1997. Her havde jeg fornøjelsen at begrunde hans udnævnelse til æresdoktor ved Københavns Universitet, hvor han nød at trykke dronningen i hånden. 

Alle, der kender David, omtaler ham som et helt ualmindeligt venligt, generøst og uprætentiøst menneske, der altid var åben og interesseret i film, mennesker og idéer. 

Det er med stor sorg, vi tager afsked, men nu har han fået fred efter et hårdt sygdomsforløb.

Torben Grodal

Født 1943 i Holstebro.

Danmarks første professor i Filmvidenskab 1994.

Doktordisputatsen er udgivet i redigeret form i bogen Moving Pictures: A New Theory of Film Genres, Feelings and Cognition fra 1997.

Han begrundede udnævnelsen af David Bordwell til æresdoktor ved Københavns Universitet i 1997.

Bordwell holdt tale ved et festsymposion på Københavns Universitet i 2013 for Torben Grodal, da han fyldte 70 og blev pensioneret.

Relevante artikler

Portræt
25. jan. 2013
Danmarks første filmprofessor takker af

Danmarks første filmprofessor takker af

Essay
21. jan. 2013
Film på hjernen
Når hjernen går i biografen

Når hjernen går i biografen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten