Nyhed
07. nov. 2010
En kunstnerisk smadremand

En kunstnerisk smadremand

Den britiske dokumentarist Sophie Fiennes kan noget med excentrikere. Desværre er hendes film om Anselm Kiefer kun for de i forvejen indviede.
Af Jesper Bo Petersen

Det er først i kedsomheden, at man for alvor reflekterer over sig selv og sin eksistens.

Sådan siger Anselm Kiefer i den ret fremragende, men også ret korte midterdel af Sophie Fiennes portrætfilm om den 65-årige tyske maler og skulptør.

Hvis det er sandt, så vil 105 minutter i biografmørket med Over Your Cities Grass Will Grow gøre dig meget klogere på dig selv.

Kæmpeværk af tunneller
I åbningssekvensen og den tilsvarende slutning bevæger Fiennes’ kamera sig laaaaaangsomt gennem Kiefers monumentale værk af tunneller og huler, som han har gravet i den sydfranske skov omkring sit tidligere atelier og hjem i Barjac.

På overfladen munder labyrinten ud i 47 små betonskure, der hver især indeholder et af avantgardekunstnerens dystre værker af maleri, glas, stål, enorme brændte bøger med mere.

Det er et fascinerende univers, og Kiefer er en mester til at fremmane stemninger, som på en gang bevæger sig bagud til Holocaust og frem mod tiden efter apokalypsen.

Insisterende tålmod
Men Sophie Fiennes har med Jörg Widmann og György Ligetis horrormusik næsten for godt fat i dystopien, og med sin langsommelighed viser hun os tidens fylde.

Bogstavelig talt.

Filmen er meditativ og hypnotisk, men i sit insisterende tålmod også ret langtrukken. Vi dvæler og dvæler – i nærbilleder ved murbrokker og i totaler ved lyset, der slår ned igennem jordtaget.

Altid med bare tæer
Anselm Kiefer er ellers et legesygt, anarkistisk bekendtskab.

I filmen møder vi kunstneren i sit atelier og på byggepladsen. Her hundser han rundt med sine franske assistenter, kaster med askestøv, smelter metal, smadrer glas, påhæfter skibe til lærreder.

Altid med bare tæer i sandalerne.

”Prøv lige at hælde syre ud over det der,” siger han henkastet. Ansigtsmasker og anden sikkerhed bruges ikke.

Styret af æstetiske impulser
Sophie Fiennes har et godt øje for excentriske mænd.

Det viste hun allerede med The Pervert’s Guide to Cinema (første del udgivet med Ekko #44), hvor kulturteoretikeren Slavoj Žižek bogstavelig talt vandrer ind og ud af filmhistoriens store klassikere, mens han psykoanalyserer dem.

I Over Your Cities Grass Will Grow giver hun i midterdelen et spændende indblik i, hvordan den excentriske kunstner arbejder. Anselm Kiefer fremstår som en virtuos kunstnerisk smadremand styret af sine æstetiske impulser.

Men portrættet af kunstneren må alt for ofte vige for de i længden langtrukne kamerature gennem tunnellerne. Over Your Citys Grass Will Grow vil derfor desværre ikke tiltrække andre end de allerede indviede.

Over Your Cities Grass Will Grow bliver vist på Cph:Dox den 10. og 13. november.

Relevante artikler

Nyhed
07. nov. 2010
Det store fald fra tinderne

Det store fald fra tinderne

Nyhed
31. okt. 2010
Leth-film: Intellektuel softcore-porno

Leth-film: Intellektuel softcore-porno

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten