Interview
27. juli 2019
”En drøm er gået i opfyldelse”
”En ekstrem, erotisk-psykologisk thriller,” kalder Critics’ Week i Venedig Psykosia, hvor Lisa Carlehed (tv.) i rollen som selvmordsforsker forsøger at behandle den utilpassede Jenny (Victoria Carmen Sonne). Foto | Christian Geisnæs

”En drøm er gået i opfyldelse”

Stortalentet Marie Grahtø – kendt fra Ekko Shortlist – skal til Venedig med sin spillefilmdebut, der handler om psykisk lidelse og trækker på personlige oplevelser.

Af Claus Christensen

En af de mest populære instruktører fra Ekko Shortlist tager skridtet ud på den internationale filmscene.

Marie Grahtø, der har Lækre til vi dør og Daimi blandt de femte bedste film på All Time Shortlist, er med sin første spillefilm blevet udtaget til kritikerkonkurrencen, som løber parallelt med den officielle Venedig-filmfestival om en måned.

Her skal den konkurrere med seks andre film i en kategori, hvor Annika Berg med Team Hurricane under stor opmærksomhed vandt en pris for to år siden.

”Mit drømmescenarie var at blive udtaget til Cannes eller Venedig, men jeg vidste godt, at det var som at skyde efter månen,” fortæller Marie Grahtø over telefonen.

”Så da jeg fik opkaldet, fløj jeg op af stolen og råbte meget højt. Det var på en café på Værnedamsvej, og et par mænd blev meget forskrækkede. Bagefter måtte jeg sige undskyld til dem.”

Psykotisk realisme
Psykosia er Grahtøs første spillefilm og har ingen ringere end Victoria Carmen Sonne, Lisa Carlehed og Trine Dyrholm på rollelisten.

Den er fotograferet af Catherine Pattinama Coleman og klippet af Linda Man, som begge er blevet portrætteret i Ekko som lovende talenter.

Dramaet foregår på et psykiatrisk hospital og handler om en selvmordsforsker (Lisa Carlehed), der skal behandle den grænsesøgende patient Jenny (Victoria Carmen Sonne). De to kvinder kommer tættere på hinanden, men ifølge pressematerialet må vi konstatere, at intet er, som det ser ud til.

”Det er en ret særlig film, tør jeg godt sige. Den er universel, men handler helt konkret om psykisk lidelse. Jeg har valgt at kalde genren for ’psykotisk realisme’ for at smide et nyt skud på realisme-stammen,” siger Marie Grahtø og tilføjer:

”Det er en arthouse-film, så det er afgørende, at den kommer på en så vigtig festival som Venedig. Det giver den en større chance for at nå sit publikum.”

Filmen har været på vej i flere år og blev i 2017 udvalgt til Cannes-festivalens såkaldte Atelier, hvor lovende projekter bliver præsenteret i forbindelse med festivalen på et tidligt stadie.

”Det var en fantastisk oplevelse i Cannes. Det var det år, hvor festivalen fyldte 70. Vi oplevede Isabelle Hubbert synge en fødselsdagssang for festivalen. Vi havde 60 møder på tre dage, hvor vi snakkede med distributører og salgsagenter,” siger Marie Grahtø.

Ros til New Danish Screen
Allerede i 2014 udpegede Ekko og tre søstermagasiner i Norden Marie Grahtø til en ”Director to Watch”, da vi på en dvd præsenterede hendes roste kortfilm Daimi, der handler om en pige, som fejrer jul alene med sin kælegris.

Psykosia var oprindelig tænkt som en spillefilmversion af Super16-afgangsprojektet Teenland, som Grahtø skabte sammen med sin daværende makker, Eini Carina Grønvold.

Den havde arbejdstitlen Teenage Jesus, men gennem flere år er filmen blevet udviklet fra sci-fi til et drama på Filminstituttets talentstøtteordning New Danish Screen.

”Jeg er enormt taknemmelig for, at der findes en ordning som New Danish Screen. Her kan man få lov til at eksperimentere. Psykosia er et produkt af, at vi har fået lov til at lege og være modige på vores egne præmisser,” siger den 34-årige instruktør.

”Der har været et rigtigt godt udviklingsforløb med konsulent Mette Damgaard-Sørensen, som har bidraget med nogle af nøglerne til hovedkaraktererne.”

Personlig historie
Marie Grahtø erkender, at Psykosia har haft en lang fødsel, men det har været med fuldt overlæg.

”Jeg besluttede at tage mig god tid. Filmen kommer ud af et personligt materiale. Og så vil jeg ikke sige mere lige nu,” siger Marie Grahtø og griner.

Hun lover dog at fortælle den historie, når vi dækker verdenspremieren i Venedig-festivalen, der finder sted fra 28. august til 7. september.

Psykosia forventes at få dansk biografpremiere i november måned.

Marie Grahtø

Født 1984 i Vordingborg.

Opvokset i Zimbabwe, hvor hendes far var udstationeret for Danida.

Har en bachelor i Film- og Medievidenskab fra Københavns Universitet.

Uddannet på Super16, hvor hun har lavet Daimi (2012) og Lækre til vi dør (2013) og Teenland (2014).

Spillefilmdebuten Psykosia får verdenspremiere på Venedig-festivalen i august-september 2019.

Relevante artikler

kortfilmanmeldelse
08. dec. 2014
Super16: Afgangsfilm årgang #7

Super16: Afgangsfilm årgang #7

Nyhed
18. nov. 2013
Her er fremtidens filmskabere!

Her er fremtidens filmskabere!

Portræt
15. apr. 2013
Den dynamiske kvindeduo

Den dynamiske kvindeduo

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten