Nyhed
20. mar. 2012
Elbæk har ingen penge til filmfond
Uffe Elbæk Foto | Klaus Holsting

Elbæk har ingen penge til filmfond

Københavns Filmfond hænger i en tynd tråd. Kulturminister Uffe Elbæk afviser at komme fonden til undsætning med de fem millioner, der mangler.

Af Jacob Ludvigsen og Claus Christensen

150 nye jobs og en omsætning i hovedstaden på 200 millioner kroner. Sådan lød målsætningen for Københavns Filmfond, der skulle tiltrække udenlandske filmproduktioner til byen.

Men drømmen om Filmfonden er meget tæt på at smuldre. I går holdt Københavns kulturborgmester Pia Allerslev (V) møde med erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF). Her sagde ministeren, at han ikke har de fem millioner kroner, der skal til, for at fonden kan blive en realitet.

Alligevel var Allerslev ifølge Politiken ”relativt positiv” efter mødet med Ole Sohn, der lovede, at han ville gå til kulturministeren og Folketingets øvrige partier for at finde de sidste penge.

Men kulturminister Uffe Elbæk (R) afviser entydigt over for Ekko, at pengene skal komme fra hans kasse.

”Der er tale om erhvervsstøtte, og den slags ligger ovre i Erhvervs- og Vækstministeriet. Jeg beskytter de ressourcer, jeg har. Jeg har ikke mange i forvejen. Og der ligger et bredt filmforlig, som meget klart siger, at vi her har at gøre med kulturstøtte.”

Ole Sohns beslutning
– Lukker du dermed muligheden for, at Københavns Filmfond bliver til noget?

”Det er ikke mig, der skal lukke den. Det er Ole Sohn. Jeg har selvfølgelig læst, at der også er nogle kulturordførere på banen, og at man håber på alligevel at finde en løsning. Og personligt så jeg da også gerne, at man fandt en løsning, for det er da ærgerligt, hvis det ikke bliver til noget, når man allerede har 35 millioner. Men erhvervsstøtten ligger altså i et andet ministerium.”

– Du vil ikke prikke Ole Sohn på næsen og høre, om han ikke lige …?

”Jo, det har jeg gjort – forstået på den måde, at vi har diskuteret det. Men løsningen skal findes i Erhvervs- og Vækstministeriet, for Kulturministeriet kommer ikke til at åbne op for de penge, vi har.”

Bakker op om initiativet
– Er det ikke en stor chance, man forpasser på grund af sølle fem millioner?

”Det ved jeg ikke ... Staten støtter filmproduktion med cirka 360 millioner årligt, og langt størstedelen går til producenter i københavnsområdet. Det er her, den danske filmindustri i al væsentlighed bor.”

”Det, man ønsker med denne her filmfond, er at tiltrække sig internationale film, hvilket vil give en masse positive, afledte effekter. Vi bliver stolte, vi kan se København på det store lærred i internationale produktioner og så videre. Men det er jo ikke støtte direkte til dansk filmproduktion.”

– Du lyder ikke som den største fan af Københavns Filmfond?

”Det ved jeg nu ikke … det er en udmærket idé, og jeg har holdt flere møder med Pia Allerslev om det. Jeg vil gerne bakke op om alt, der kan styrke den kreative industri i Danmark og styrke Danmarks profil i udlandet. Men omvendt har jeg også respekt for, at det er kulturstøtte, vi uddeler her fra Kulturministeriet.”

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten