Nyhed
02. okt. 2019
Ekkos læsere sørger over Filmselskabets død
Per Juul Carlsen og Maria Månson er populære værter for DRK-programmet Filmselskabet, som mange af Ekkos læsere vil savne, når det lukker og slukker den ved årets udgang. Foto | Sune Knudsen

Ekkos læsere sørger over Filmselskabets død

Lukningen af DR’s eneste filmprogram udløser triste og vrede reaktioner. DR’s kulturprogramchef står dog fast og betragter Troldspejlet og nyt kulturprogram som erstatning.

Af Frederik Hoff

”Tåbelige, åndsforladte kanaljer, der står bag den beslutning – ja, undskyld, men luk da for helvede bare ned for alt det gode og kulturrelaterede. What’s next/left?!”

Sådan skriver en læser ved navn Mikael Møller Sønnichsen på Ekkos Facebook-side, efter vores artikel om lukningen af DR’s eneste filmbaserede tv-program, Filmselskabet, blev offentliggjort i går.

Læseren står langt fra alene. Artiklen har indtil videre udløst hele 280 reaktioner og 88 kommentarer, og næsten alle læsere er kede af det, frustrerede eller slet og ret rasende.

”Det er skammeligt, at Filmselskabet lukkes ned, for det har været alletiders oplysende program for os filmelskere. Tak til Per Juul Carlsen og Maria Månson for jeres seriøse og humoristiske program. Jeg håber, at beslutningen om lukningen kan omgøres, men kulturen har ringe vilkår efterhånden,” skriver Susanne Molls Rasmussen.

Har lyttet til brugeranalyser
På radiokanalen P1 har DR dog stadig programmet Filmland, hvor Per Juul Carlsen dækker filmstof.

Men for mange af de kommenterende læsere er lukningen et tegn på en ensidig nedprioritering af kulturstof på DR.

Lisbeth Langwadt, som er programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, mener, at filmstoffet kan leve videre i to kulturprogrammer på DR2.

”For det første har vi jo Troldspejlet, som fra december får et rigtigt godt sendetidspunkt kl. 22 på DR2. Desuden har vi startet et helt nyt kulturprogram på DR2, som bliver sendt hver uge.”

Det drejer sig om K2, men her er filmen kun en af mange kunstformer, der tages op af værten Ane Cortzen og tre kulturpersonligheder hver uge.

Påvirker det dig ikke, at der er så mange, som reagerer negativt på lukningen?

”Selvfølgelig gør det ondt at lukke et program. Det vil det jo altid gøre, men når vi grundet spareplanen har færre penge, er vi jo nødt til at spare nogle steder. Hvis vi havde lukket et andet program, var der nogle andre, der var blevet kede af det over det.”

Men har Filmselskabet ikke ret gode seertal?

”Det har fine seertal, men det er ikke altid det, det handler om. Vi har sat os ned og forsøgt at løse en udfordring, hvor vi har én kanal, der ikke kan løse to kanalers arbejde. Derfor har vi benyttet brugeranalyser, medieforskning og lignende, og vi er nået frem til, at det her er den bedste måde at give de kulturinteresserede seere det, de ønsker og mangler i dag.”

Der er da også en enkelt af Ekkos læsere – Thomas Rousing – som er fortrøstningsfuld. For som han skriver: ”Der kommer altid et filmprogram og en smagsdommer til.”

Relevante artikler

Nyhed
01. okt. 2019
DR lukker sit eneste filmprogram

DR lukker sit eneste filmprogram

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten