Nyhed
30. juli 2020
Flere Ekko Shortlist-film i spil til Robert
Da hendes far (Kenneth M. Christensen) dør, har den unge pige Iris (Ella Solgaard) svært ved at acceptere de barske realiteter i Sort som Iris. Foto | Jesper Christensen

Flere Ekko Shortlist-film i spil til Robert

Jonas Risvig og animationstalent fra Viborg er blevet shortlistet til en Robert-nominering blandt kortfilm af landets mest spændende, unge instruktører.

Af Nicki Bruun

Kortfilmfestivalen Odense International Film Festival er landets ældste filmfestival og samtidig den eneste, hvor vinderen kommer i spil til en Oscar-nominering.

Men festivalen – som i år finder sted fra 24. til 30. august – er også springbræt for de film, der bliver nomineret til en Robert for bedste kortfilm.

Ti film er blevet shortlistet til at være blandt de endelige fem nominerede, der afsløres ved prisuddelingen i Odense den 29. august.

Blandt dem finder man stortalentet Jonas Risvigs Sort som Iris, der fik verdenspremiere på Ekko Shortlist. Instruktøren – som senest var aktuel med corona-serien Centrum – gik efter at have vundet Publikum Prisen ved Ekko Shortlist Awards 2019 for Ingen siger farvel, men alle forsvinder direkte i klipperummet og færdiggjorde Sort som Iris.

Det er et både musikalsk og hårdtslående drama om pigen Iris, der har mistet sin far, men ikke er klar til at sige farvel til ham og gå med folkene fra kommunen.

Andre Shortlist-kendinge
Jonas Risvig er oppe imod andre store talenter fra den danske filmbranche.

De ti shortlistede film tæller også Bonaparte af Jesper Quistgaard, som er kendt fra Ekko Shortlist med Ødeland og Sværvægter, der begge har Rudi Køhnke i hovedrollen.

Bonaparte handler om et voldeligt parforhold oger en af filmene i corona-projektet Karantænefilmene, som en gruppe unge instruktører stod bag i Danmark.

Filmskoleuddannede Katrine Brocks – som lige nu topper Ekko Shortlist med sin afgangsfilm Under bølgerne, over skyerne – kan blive nomineret for Uden at blinke, der handler om en psykisk syg kvinde, der tager sit barn med i Tivoli.

Instruktør med to film
Også to midtvejsfilm af instruktører på niende årgang af filmuddannelsen Super16 er i spil til en Robert.

Hannah Elbke er shortlistet for sit mørke rollespilsdrama Bleed, mens Simon Mortensen står bag det hektiske komediedrama Pinkies begravelse.

Kasper Møller Jensen fra den jyske filmuddannelse Super8 har taget to af de ti pladser med Eja Okay og Lemonworld, mens Christian Bengtsons Kaldet og Philip Hedegaard Povlsens OsWorld er kommet med.

Endelig er også Jennifer Alice Wrights animationsfilm Hvor træerne blokerer for lyset fra The Animation Workshop blevet shortlistet. Også den perle kan ses på Ekko Shortlist.

Medlemmer af Danmarks Film Akademi – som afholder Robert-uddelingen den 6. februar 2021 – kan fra 4. august stemme på kortfilmene og vælge, hvem der skal nomineres.

Relevante artikler

Serieanmeldelse
15. juli 2020
Centrum

Centrum

Relateret film

Sort som Iris

Sort som Iris

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten