Nyhed
27. okt. 2006
EKKO #35 er på gaden

EKKO #35 er på gaden

T
Af Claus Christensen
ema om filminstruktøren og erindringskunstneren Nils Malmros med overset kortfilm som dvd-gave.


I november måned, hvor Nordisk Film fylder 100 år og Danske Filminstruktører 50 år, har EKKO valgt at stille skarpt på en af vore bedste filminstruktører gennem tiderne: Nils Malmros.

Nils Malmros har haft en atypisk karriere: Han gik hverken i lære i studierne eller på Filmskolen! Som en slags filmkunstens Robinson, der startede fra grunden på sin øde ø, har Malmros selv opfundet filmen og gennem snart 40 år etableret sin egen master class med sig selv som den eneste elev.

Drillende replik fra Trier
EKKOs tema belyser forskellige aspekter af Malmros' kunstneriske univers og rummer bidrag af forfatteren Klaus Rifbjerg, skuespillerne Line Arlien-Søborg og Farshad Kholghi, kritikerne Bo Green Jensen, Poul Behrendt og Morten Piil samt en drillende replik fra kollegaen Lars von Trier. Hovedpersonen selv ser tilbage på samtlige af sine film og vurderer deres kunstneriske og kommercielle resultat i forhold til sine forventninger.

Nils Malmros er i gang med en ambitiøs spillefilm, der optages over tre år, og som de foregående 9½ film er Kærestesorger en del af det personlige projekt, som tryller hemmeligheder og løgne ud af erindringen. Den "halve" film er tv-kortfilmen Kammesjukjul fra 1978, en lille, men umiskendeligt malmrosk fortælling om en dreng, der sammen med sine venner — kammesjukker — arrangerer en juletræsfest i forældrenes kælder. EKKO har reddet Kammesjukjul fra glemslen og udsender den med magasinet som gratis dvd-gave. 

Udgivelsen fejres i øvrigt med et åbent og gratis arrangement den 3. november kl. 15.30 ved Boghandelen i Cinemateket, København, hvor Nils Malmros og Klaus Rifbjerg for første gang mødes offentligt for at samtale om erindringskunsten.

Den halve filmnation?
Som vanlig EKKO er fyldt med meget andet stof. Professor Torben Grodal analyserer de sidste seks års danske filmsucceser og serverer en sprængfarlig bombe: Vi lever i en halv filmnation, hvor dansk film favoriserer bestemte dele af befolkningen og svigter andre dele, skriver Grodal og peger på det lukkede kulturkredsløb af konsulenter, filmjournalister og festivaljuryer som årsagen.

Vi tegner et portræt af landets to flittigste manuskriptforfattere, Kim Fupz Aakeson og Anders Thomas Jensen. I et eksklusivt interview fortæller Woody Allen åbenhjertigt om sit livs efterår, mens Per Juul Carlsen underkaster DR-journalisten Mads Brügger, der er berygtet for sine uortodokse metoder, en løgnedetektor-test. Og så varmer vi op til Mads Mikkelsens skurkerolle i den nye James Bond-film med et essay om de flamboyante Bond-skurke, der ofte stjæler billedet fra hovedpersonen.

Vi anmelder også en række aktuelle film og dvd'er. Carsten Jensen giver bundkarakter til Triers Direktøren for det hele, mens Morten Piil og Liselotte Michelsen uddeler fem stjerner til Ole Christian Madsens Prag, som de kalder instruktørens "hidtil mest modne og afbalancerede udspil".

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten